Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan jäsenkyselyn mukaan alkusyksy sujui vaimeasti matkailu- ja ravintola-alan yrityksillä. Yli puolella liikevaihto aleni viime vuoteen verrattuna.
Odotukset pikkujoulukaudestakaan eivät ole korkealla, sillä vain 20 prosenttia alan yrityksistä odottaa liikevaihdon kasvavan viime pikkujoulukauteen verrattuna.
Pubien ja yökerhojen ahdinko jatkuu ja syvenee, sillä 73 prosentilla alkusyksyn liikevaihto oli alempi kuin vuosi sitten. Yrityksistä 69 prosenttia odottaa heikompaa pikkujoulukautta kuin viime vuonna.
Kaikilla toimialoilla suurimpana huolena on nousevan kustannuskehityksen jatkuminen. Arvonlisäveron korotukset, erityisesti ensi vuoden alussa voimaan tuleva arvonlisäveron korotus kymmenestä prosentista 14 prosenttiin, iskevät hotelleihin, kylpylöihin, leirintäalueisiin, festivaaleihin, hiihtokeskuksiin, keilahalleihin, huvi- ja teemapuistoihin sekä kongresseihin ja messuihin, sanoo MaRa.
Verojen korotukset ovat palvelujen kysynnän kannalta aina ongelmallisia, mutta erityisesti nykyisen kaltaisessa laskevassa kysynnässä, kun alan yritykset eivät ole vielä toipuneet koronarajoitusten aiheuttamista ongelmista.
Palvelujen kysyntä alkusyksynä ei ole tarjonnut ilon aiheita
Matkailu- ja ravintola-alan yritysten palvelujen myynnin alakulo on jatkunut myös kuluvana syksynä. MaRan jäsenkyselyssä vain 30 prosentilla liikevaihto kasvoi ainakin jonkin verran syys-lokakuussa verrattuna viime vuoteen.
Yritysten pahimmat uhat ovat kustannusten nousun jatkuminen, kysynnän vähäisyys ja niistä aiheutuva heikko kannattavuus. Yleensä pikaruokaravintolat menestyvät hyvin heikossa taloustilanteessa. Alkusyksy ei sujunut niilläkään hyvin, sillä lähes puolella alan yrityksistä liikevaihto väheni.
Pikaruokaravintoloita rasittaa erityisesti kustannusten nousun jatkuminen, sillä peräti 75 prosenttia yrityksistä mainitsi sen yhtenä kolmesta pahimmasta uhasta.
MaRan toimitusjohtaja Timo Lapin mukaan kuluttajien heikko luottamus talouteen on näkynyt myös kesän jälkeen matkailu- ja ravintola-alan yritysten palvelujen kysynnässä.
– Kun yritysten kustannustaso on samanaikaisesti jäänyt merkittävästi korkeammaksi kuin ennen koronaa, tämä on ollut alan yrityksille myrkyllinen yhdistelmä. Se on johtanut työllisyyden heikkenemiseen: henkilöstön irtisanomiset, lomauttamiset ja osa-aikaistamiset ovat valitettavan arkipäiväisiä. Yrityksillä ei ole taloudellisia puskureita koronan jäljiltä pitää kiinni henkilöstöstään, vaikka talouden piristyessä työvoimapula palaa alalle voimakkaana, hän sanoo.
Isojen yritysten näkymät pikkujoulukaudelle valoisammat
Pikkujoulukausi on etenkin ravintoloille vuoden tärkein sesonki. Alan yritykset eivät odota palvelujen kysyntään parannusta myöskään pikkujoulukaudella.
Isojen, yli 50 miljoonan liikevaihdon yritysten odotukset pikkujoulukaudelle ovat pieniä yrityksiä paremmat. Noin puolet isoista yrityksistä odottaa liikevaihdon kasvavan. Pubien ja yökerhojen palvelujen kysynnän näkymät ovat synkimmät.
Nuorten aikuisten talouden kireys vaikuttaa pubien ja yökerhojen palvelujen kysyntään erittäin negatiivisesti.
– Pohjois-Suomeen odotetaan erinomaista talvisesonkia ulkomaalaisten asiakkaiden ansiosta. Palvelujen kysynnän kasvu ei kuitenkaan ulotu sellaisiin yrityksiin, joilla merkittävä osa asiakkaista on suomalaisia. Puolet hiihtokeskusyrityksistä odottaa liikevaihdon alenevan pikkujoulukaudella marras-joulukuussa. Tähän vaikuttaa tietenkin myös lämpimän sään jatkuminen, Lappi toteaa.
MaRan jäsenkyselyyn vastasi 500 yritystä seuraavilta toimialoilta: festivaalit, hiihtokeskukset, hotellit ja kylpylät, huvi-, teema- ja elämyspuistot, juhla- ja pitopalveluyritykset, kahvilat, keilahallit, kongressit ja messut, leirintäalueet, liikenneasemat, pikaruokaravintolat, pubit ja yökerhot, ohjelmapalveluyritykset, opiskelija- ja henkilöstöravintolat sekä ruokaravintolat. Yrityksillä on yhteensä tuhansia toimipaikkoja.