Ruotsin merivoimien sukellusvene HMS Gotlandin elinkaaripäivitys on valmistunut. Toteutettujen ansiosta jälkeen alus on Ruotsin puolustusvoimien pääesikunnan mukaan nyt kaikista Itämerellä ja Pohjanmerellä toimivista sukellusveneistä ylivoimaisesti nykyaikaisin, hiljaisin ja tehokkain.
Elinkaaripäivityksen yhteydessä on muun muassa uudistettu HMS Gotlandin alusvalvonta- ja taistelunjohtojärjestelmät sekä asennettu uudet, aiempaa hiljaisemmat Stirling-moottorit, pääesikunta kertoo tiedotteessaan.
Stirling AIP -järjestelmä mahdollistaa sen, että veneen ei tarvitse nousta pintaan lataamaan akkuja, vaan se voi olla yhtäjaksoisesti sukelluksissa jopa viikkoja. Stirling-moottori ei tarvitse ilmaa toimiakseen toisin kuin muut moottorit. Koska moottori ei värähtele, sukellusveneet ovat poikkeuksellisen hiljaisia ja vaikeasti paikannettavia.
HMS Gotlandin sisaraluksen HMS Upplandin vastaava elinkaaripäivitys valmistuu Ruotsin puolustusvoimien mukaan lähiaikoina. Myös kolmannen Gotland-luokan aluksen HMS Hallandin mahdollisimman pikainen elinkaaripäivitys on Ruotsin merivoimien toivelistalla.
Gotland-luokan sukellusveneet ovat 62 metriä pitkiä ja uppoumaltaan 1580 tonnia. Kussakin aluksessa on 25 hengen miehistö.
Yhtä aikaa Gotland-luokan elinkaaripäivityksen kanssa Karlskronassa rakennetaan Ruotsin merivoimien tilaamia seuraavan sukupolven Blekinge-luokan (A26) sukellusveneitä. Ensimmäinen Blekinge-luokan (A26) -sukellusvene on määrä luovuttaa Saab Kockumsin telakalta Ruotsin merivoimille vuonna 2024 ja sen sisaralus HMS Skåne vuotta myöhemmin.
Periskoopit jäävät historiaan
Useat Gotland-luokan aluksiin elinkaaripäivityksen yhteydessä asennettavista järjestelmistä ovat Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitoksen mukaan samoja kuin uudessa Blekinge-luokassa.
– Stirling-moottorit ovat tästä yksi esimerkki, mutta niihin lukeutuvat myös passiiviset ja aktiiviset tutkat, yhteysjärjestelmä ja johtamisjärjestelmä. Lisäksi vanhan periskoopin korvaa optroniikka, materiaalilaitos kertoo.
Optroninen masto huipputekniseen videokameraan perustuvan suoran havainnoinnin ja havaintoaineiston jälkikäteisen tarkastelun.
– Kun miehistö haluaa turvallisuuden ja aluksen taktisen hyödyntämisen takia tähystää vedenpinnan yläpuolella, masto nostetaan lyhyeksi ajaksi ylös ja kootaan kuvamateriaalia myöhemmin analysoitavaksi, materiaalilaitos toteaa.