Saabin havainnekuva A26-sukellusveneestään.

Saabin uusien sukellusveneiden valmistuminen myöhästyy jälleen

Aikataulusta ja rahoituksesta pitää neuvotella uudelleen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ruotsalainen puolustus- ja turvallisuusalan yhtiö Saab on rakentanut kahta uutta, huippumodernia A26-sukellusvenettä Ruotsin puolustusvoimille vuodesta 2015 saakka. Niiden tuotanto Karlskronassa näyttää Aftonbladetin mukaan ajautuneen ongelmiin.

Puolustusvoimat kirjoittaa vuosiraportissaan lyhyesti:

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

– Projekti on viivästynyt, minkä vuoksi aikataulusta ja rahoituksesta pitää neuvotella uudelleen… Seurauksia arvioidusta toimitusten viivästymisestä arvioidaan puolustusvoimissa.

Ruotsin puolustusvoimien kuluvan vuoden budjettiasiakirjoissa sukellusveneiden toimitusajankohta on kuluvan vuosikymmenen lopussa, mutta ensi vuoden talousarvioluonnoksessa toimitukset on siirretty seuraavaan viisivuotiskauteen 2031–2035.

Puolustusvoimat ei halunnut vastata Aftonbladetin esittämiin kysymyksiin sukellusveneistä.

Myöskään Ruotsin puolustusvoimien materiaalivirasto FMV, joka on allekirjoittanut sukellusveneiden hankintasopimuksen Saabin kanssa, ei halunnut kommentoida tietoa.

– Pitäydymme sopimuksessa, joka meillä on valmistajan kanssa, kunnes siihen tulee muutos, vastasi FMV tiedotuspäällikkö Lukas Linné.

A26-projektin kaksi sukellusvenettä HMS Blekinge ja HMS Skåne tilattiin vuonna 2015. Niiden hinnaksi arvioitiin silloin enintään 8,6 miljardia kruunua (785 miljoonaa euroa) ja toimituksen ajoittuvan vuosiin 2022–24. Saabin silloinen toimitusjohtaja uskoi jopa nopeampaan aikatauluun.

Sen sijaan projektin hinta-arvio on ylittynyt ja projekti viivästynyt. Kun sopimus neuvoteltiin vuonna 2021, hinta asetettiin 14 miljardiin kruunuun (1,28 miljardiin euroon) ja toimitukset vuosiin 2027–28.

Tällä hetkellä näyttää, että toimitukset viivästyvät siitäkin. Aftonbladetin mukaan tieto on sokki puolustukselle keskellä turvallisuuskriisiä, jossa Ukrainan sota raivoaa ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trump heikentää Natoa.

Uusien sukellusveneiden myötä Ruotsin operatiivisten sukellusveneiden määrä kasvaa neljästä viiteen. Vanha HMS Södermanland, joka piti poistaa käytöstä vuonna 2029, jatkaa todennäköisesti palveluskäytössä, jotta sukellusveneiden määrä ei putoa kolmeen.

– Mahdollinen toimituksen viivästyminen tarkoittaa, että HMS Södermanlandia pidetään kunnossa, kunnes HMS Skåne on operatiivinen, kirjoittaa Ruotsin puolustusvoimat.

Saabin viestintäpäällikkö Mattias Rådströmin mukaan Saab ja FMV tekevät töitä hartiavoimin, läheisessä yhteistyössä ja nykyisen sopimuksen mukaan A26-ohjelman toteuttamiseksi.

– Emme voi paljastaa yksityiskohtia käynnissä olevista projekteista kaupallisen luottamuksellisuuden vuoksi, hän toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS