Onko sinulle koskaan käynyt niin, että olet saanut soiton tai soittoja oudoista numeroista? Kun vastaat puheluun, toisessa päässä on puhelinmyyjä tai sieltä ei kuulu mitään.
Tilanne voi tuntua hämmentävältä etenkin silloin, jos olet asettanut numerollesi telemarkkinointikiellon.
Tai ehkä et halunnutkaan vastata oudon numeron soittoon ja etsit siitä tietoa hakukoneen välityksellä. Törmäät hakutuloksiin, joissa muut ihmiset kertovat kokemuksiaan kyseisestä numerosta. Monet kertovat kyseessä olleen joko puhelinmyyjä tai muutoin epäilyttävä soittaja: puhelimen toisesta päästä ei kuulu mitään tai sieltä kuuluu puhelun vastaanottajan oma ääni. Joissain tapauksissa linjan toisesta päästä on voinut kuulua englanninkielistä puhetta, joka vaikuttaa robottipuheelta.
Kun tarkastelet puhelinnumeroa tarkemmin, saatat havaita, että soittoja tulee aina samanalkuisista numeroista. Vain niiden viimeiset numerot poikkeavat toisistaan. Siksi edes puhelinnumeron estäminen ei auta, sillä seuraava soitto tulee aina eri numerosta.
Edellä mainitut tilanteet eivät ole nykyään mitenkään tavattomia. Useat suomalaiset ovat viime aikoina saaneet häiritseviä puheluita oudoista numeroista. Tilanne ärsyttää etenkin silloin, jos olet asettanut itsellesi telemarkkinointikiellon. Miksi sitten häiritsevät puhelut jatkuvat?
Kysyimme Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV), mitä tällaisessa tilanteessa on tehtävissä. Aluksi KKV:n lakimies Hertta Hartikainen huomauttaa, että tällaisissa tilanteissa voi olla kyse siitä, että määräaikainen puhelinmyyntikielto on päättynyt.
– Silloin kielto kannattaa ja tulee uudistaa. Suomen asiakkuusmarkkinointiliiton rekisteriin kuluttajan pyynnöstä merkityt puhelinmarkkinointikiellot ovat määräaikaisia ja määräajan päätyttyä kuluttajan tulee pyytää kiellon jatkamista, jos hän edelleen haluaa kieltää itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin, Hartikainen kertoo Verkkouutisille.
Hartikainen huomauttaa, että yritysten on syytä kunnioittaa kieltoa.
– Jos kuluttaja on tehnyt jollekin yksittäiselle elinkeinonharjoittajille pyynnön, että hän ei halua vastaanottaa puhelinmarkkinointia kyseiseltä yritykseltä, tulee elinkeinonharjoittajan aina kunnioittaa kuluttajan pyyntöä.
Osa ihmisistä on kertonut kokemuksista, joissa telemarkkinointi on jatkunut kiellosta huolimatta. Hartikainen huomauttaa, että kuluttajansuojalaki kieltää käyttämästä markkinoinnissa menettelyjä, joissa on kyse kuluttajan painostamisesta. Markkinoinnissa ei myöskään saa käyttää aggressiivisia menettelyjä.
– Jos kuluttaja on ilmaissut puhelinmyyjälle, että hän ei ole kiinnostunut myyjän puhelimessa tarjoamasta tuotteesta tai että kuluttaja haluaa lopettaa puhelun, myyjän tulee kunnioittaa kuluttajan pyyntöä ja päättää puhelu siihen. Elinkeinonharjoittajan sinnikkäät ja ei-toivotut yhteydenotot kuluttajaan päin voidaan katsoa aggressiiviseksi markkinoinniksi, jonka kuluttajansuojalaki kieltää.
Mikäli puhelinmyyntiä harjoittava yritys jatkaa yhteydenottoja kiellosta huolimatta, asiasta kannattaa ilmoittaa eteenpäin. Suurin osa puhelinmyyntiä harjoittavista yrityksistä on Suomen asiakkuusmarkkinointiliiton jäseniä. Jos aggressiivista markkinointia harjoittava yritys on liiton jäsen, siitä kannattaa tehdä ilmoitus suoraan liitolle.
Huijaussoitoja tulee yhä enemmän
Aina oudoista numeroista tulevat puhelut eivät ole puhelinmyyjien soittoja. Kyseessä voi olla myös huijauspuhelu, jonka avulla yritetään urkkia esimerkiksi vastaanottajan pankkitietoja.
– Kuluttajan kannattaa olla valppaana, jos hän saa puhelun, jossa soittaja kertoo olevansa pankista, poliisista tai vastaavasta ja pyytää kuluttajalta verkkopankkitunnuksia tms. jonkin kiireellisen asian hoitamiseksi. Poliisi ja pankki eivät lähesty kuluttajia näin, joten kyse on todennäköisimmin huijausyrityksestä, Hartikainen muistuttaa.
Nykyajan puhelimissa on ominaisuus, jonka avulla soitot yksittäisestä numerosta voi estää. Onko häiritsevien soittojen estämiseen olemassa mitään tehokkaampaa tapaa kuin estää jokainen puhelinnumero erikseen?
Aiemmin mainitun puhelinmarkkinointikiellon lisäksi Hartikainen suosittelee miettimään, minne kaikkialle puhelinnumeronsa luovuttaa esimerkiksi internetissä tai kannattaisiko hänen muuttaa puhelinnumeronsa salaiseksi. Nämä voivat olla keinoja välttyä häiritseviltä soitoilta.
Monesti kuulee sanonnan, että ainoa tehokas keino välttyä häiritseviltä puheluilta on ottaa käyttöön uusi numero, pitää se salaisena ja jakaa se vain lähimmäisille ihmisille.
Hartikaisen mukaan tämä on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta toivottavasti ei ainoa.
– Toivomme, että elinkeinonharjoittajat noudattavat kuluttajien pyytämiä puhelinmarkkinointikieltoja ja yleensä näin tapahtuukin.
LUE MYÖS:
Uusi toiminto estää huijarien yhteydenotot
Puhelimista löytyi uudenlainen huijaus, ladattu 10000 kertaa
Näistä numeroista tulee nyt paljon huijausyrityksiä
Huijaussoittojen määrä on räjähtänyt kasvuun – nyt mukana myös Irak ja Angola