Suomessa auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero on edelleen suurempi kuin useimmissa verrokkimaissa, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen (kok.) ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio huomauttavat Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessa.
– Täyssähköautot on kuitenkin kokonaan vapautettu autoverosta. Se antaa tuhansien eurojen edun sähköauton hankinnan hyväksi. Polttoaineveron kevennys on mitoitettu kompensoimaan jakeluvelvoitteen lähivuosien nousun vaikutus polttoaineen hintaan.
Mykkänen ja Kallio muistuttavat, että esimerkiksi Ruotsissa jakeluvelvoite aidosti romahti EU-minimiin eli noin kuuteen prosenttiin, kun Suomessa ollaan tämän vaalikauden lopussa 22,5 prosentissa. Vuonna 2027 otetaan käyttöön myös EU:n polttoaineenjakelijoiden päästökauppa, joka voimistaa liikenteen päästöjen hinnoittelua entisestään.
– Hallitus päätti keväällä, että tehokkaaksi osoittautunutta sähkökäyttöisten työsuhdeautojen verokannustetta jatketaan ainakin vuoden 2029 loppuun asti. Tätä päätöstä jännitettiin yritysten ja työsuhdeautoilijoiden keskuudessa. Työsuhdeautojen veroporkkana on tärkeimpiä ja kustannustehokkaimpia mekanismeja täyssähköautojen saamiseksi autokantaamme, Mykkänen ja Kallio katsovat.
Viime vuonna ensirekisteröidyistä autoista jo noin 26 prosenttia oli työsuhdeautoja, jotka siirtyvät yleensä 3–5 vuodessa vaihtoautomarkkinoille.
– Työsuhdeautojen veroporkkanan jatkon yhteydessä päätettiin korottaa sähköautojen vuosittaista ajoneuvoveroa maltillisesti 88 eurolla. Vuosittaista ajoneuvoveroa tehokkaammin sähköistymistä edistävät kuitenkin työsuhdeautojen verokannustimen jatko ja sähköauton polttomoottoria alemmat käyttökustannukset, Mykkänen ja Kallio jatkavat.
Ilmastopaneelin tuoreen raportin mukaan jakeluvelvoitteen kasvattaminen ja sähköistymisen vauhdittaminen puolittavat liikenteen päästöt. Raportin mukaan ilmastotavoitteet on mahdollista saavuttaa kasvattamalla uusiutuvien polttoaineiden osuuksia riittävän suuriksi fossiilisten liikennepolttoaineiden joukossa ja vauhdittamalla liikenteen sähköistymistä. Liikennepäästöjen vähentäminen taakanjakosektorin päästötavoitteiden varmistamiseksi on myös taloudellisesti kannattavaa.
Mykkänen ja Kallio sanovat olevansa samaa mieltä tutkijoiden kanssa siitä, että liikenteen puhdistumista tulee vauhdittaa muun muassa kannustein.
– Suomi voi vaikuttaa vain vähän autojen tekniseen kehitykseen. Tärkeintä onkin, että EU pitää kiinni uusien autojen päästöjen vähentämistä koskevasta sääntelystä. Sähköautoilu on onneksi kymmenessä vuodessa ottanut ratkaisevan harppauksen ja siitä on tullut arkipäivää monelle suomalaiselle.