Kotimaisella sähköllä liikkuvat kulkuneuvot ohittamassa tuontipolttoaineita käyttävät perinteiset automallit, sanoo Energiateollisuus ry:n sähköverkkoasiantuntija Tuukka Heikkilä.
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus on kasvanut vuoden 2019 vajaasta kymmenestä prosentista lähes 60 prosenttiin ensirekisteröinneistä neljässä vuodessa, ilmenee Autoalan tiedotuskeskuksen tuottamista tilastoista.
Venäjän aggressioiden käynnistämä energiakriisi nosti sähkön hinnan poikkeuksellisen korkealle viime vuonna, ja hienoinen lasku ladattavien autojen osuudessa nähtiin julkisessa keskustelussa merkiksi trendin kääntymisestä. Oletus osoittautui kuitenkin vääräksi. Ladattavien autojen osuuden kasvu on ollut jopa odotettua voimakkaampaa.
Ladattavien autojen tilausajat ovat useita kuukausia, joten nyt rekisteröitävät autot on tilattu viimeistään viime keväänä. Usko sähköön edullisena liikenteen käyttövoimana palautui siis nopeasti sähkön hintakriisin jälkeen.
– Sähköautojen lataaminen on luultuakin edullisempaa, jos käyttää pörssisähköä ja ajoittaa lataamisen halvan sähkön tunteihin, toteaa Energiateollisuus ry:n sähköverkkoasiantuntija Tuukka Heikkilä.
– Sähköautot tarjoavat samalla tärkeää tasapainoa koko sähköjärjestelmään, kuluttaessaan sähköä silloin kun muu kulutus on alhaalla. Siitä hyötyvät autoilijoiden lisäksi myös kaikki muut sähkönkäyttäjät, hän jatkaa.
Ladattavien autojen yleistyminen vähentää riippuvuutta fossiilisista tuontipolttoaineista, ja samalla on osaltaan irrottamassa länttä venäläisestä öljystä.
Suomessa riippuvuus on jo katkaistu. Kansainvälinen energiajärjestö IEA nimesi tuoreessa raportissaan sähköautot toiseksi keskeiseksi keinoksi yltää Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin, aurinkopaneelien ohella.
– Kotimainen sähkö ei heikennä kauppatasetta, se ei lämmitä ilmastoa ja se ei tue sellaisia maita, joissa ihmisoikeudet ovat heikossa jamassa. Saattaa olla, että vielä tämän vuoden aikana tulee kuukausi, jolloin yli puolet ensirekisteröidyistä autoista on täyssähköisiä, Heikkilä toteaa.