Vuokrattavia sähköpotkulautoja parkissa Helsingissä. LEHTIKUVA/AADA PETÄJÄ

Sähköpotkulaudan kuljettajan ikärajaksi ehdotetaan 15 vuotta

Sähköpotkulaudalla ajaminen vaatii saman tyyppistä osaamista ja kokemusta liikenteestä kuin mopoilu.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenneturva ehdottaa, että sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettajan pitäisi olla vähintään 15-vuotias. Selkeän ikärajan määrittelyä tukevat muiden maiden käytännöt ja suositukset sekä tiedot lasten kehittymisestä turvallisiksi liikkujiksi. Tällä hetkellä mitään ikärajaa ei ole.

Monissa maissa sähköpotkulaudan kuljettajalle on asetettu ikäraja 12 ja 16 ikävuoden välille. Suomessa ei tällä hetkellä ole ikärajaa tähän. European Traffic Safety Council (ETSC) suosittelee, että sähköpotkulaudan ajajien tulee olla vähintään 16-vuotiaita tai rajoitus olisi yhdenmukaistettava mopon kansallisen ikävaatimuksen kanssa, kumpi vain on korkeampi.

– Sähköpotkulauta ei ole lasten ajoneuvo. Liikenneturva ehdottaa, että Suomi ottaisi käyttöön 15 vuoden ikärajan sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettajille, toteaa toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

Sähköpotkulaudalla ajo vaatii taitoja ja kokemusta

Eri ajoneuvoja kuljettaakseen on asetettu ikärajoja. Mopolla ajamiseen vaaditaan Suomessa 15 vuoden ikä ja mopokortin suorittaminen. Myös rikosoikeudellinen vastuu Suomessa alkaa 15 vuoden iästä.

Sähköpotkulaudalla ajaminen vaatii saman tyyppistä osaamista ja kokemusta liikenteestä kuin mopoilu. Kuljettajan pitää osata mm. liikennesäännöt, hallita muun liikenteen havainnointi ja valita sopiva tilannenopeus

– Sähköpotkulauta on helppo ottaa käyttöön, mutta nopeasti kiihtyvä vauhti hankaloittaa laudan hallintaa. Lisäksi jopa 25 km/h kulkevalla sähköpotkulaudalla muun liikenteen havainnointi vaikeutuu merkittävästi, toteaa suunnittelija Tomi Niemi.

Lapsen kehittyminen aikuiseksi vie aikaa

Sähköpotkulaudan ajaminen turvallisesti vaatii sellaisia taitoja ja kokemusta, joita lapsilla ei vielä ole ja jotka kypsyvät hitaasti aikuisten tasolle.

Esimerkiksi tien ylittäminen vaatii taitoa havainnoida liikennemerkit ja muut tienkäyttäjät, ymmärtää liikenneympäristön riskitekijät, arvioida lähestyvän ajoneuvon suunta, nopeus ja paikka sekä ennakoida toisten aikomuksia.

Alakouluikäisillä on vielä epätarkkuutta ajoneuvojen nopeuden, suunnan ja sijainnin arvioimisessa.

Yksilölliset erot kehityksessä ovat suuria, mutta lapsen on vaikea hahmottaa omaa taitotasoaan. Lasten vanhemmilla ja huoltajillakin voi olla vaikeuksia arvioida lastensa valmiuksia ajaa sähköpotkulaudalla, kun monilla ei ole omaa kokemusta ja ymmärrystä sähköpotkulautailusta.

Sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettajien ikärajaehdotus liittyy hallituksen esitysluonnokseen mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi, joka on nyt lausuntokierroksella. Tavoitteena on parantaa sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen turvallisuutta. Lausuntoaika päättyy 1.11.2024.

Tilastokeskuksen mukaan sähköpotkulautailijoita on menehtynyt Suomessa neljä, joista kaksi on alle 15-vuotiaita lapsia. HUS tiedotti syyskuussa, että noin viiden vuoden seuranta-ajalla sähköpotkulautojen onnettomuuksissa vammautui yli 600 lasta ja nuorta. Näiden keski-ikä oli 12-13 vuotta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)