Sähköpotkulautoja myöhään illalla Helsingissä 5. heinäkuuta 2021. LEHTIKUVA/RONI REKOMAA

Sähköpotkulautailijoilla tapaturmia yhtä paljon öisistä nopeusrajoituksista huolimatta

Taysin mukaan vaikuttaa siltä, että yöllisillä nopeusrajoituksilla ei merkittävää roolia tapaturmien ehkäisyssä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) ja Tampereen kaupungin tuoreessa yhteistutkimuksessa selvitettiin Tays Keskussairaalan Päivystys Acutassa hoidettuja sähköpotkulautavammoja sekä yöllisten nopeusrajoitusten vaikutusta vammautumisriskiin.

Tutkimuksessa olivat mukana Acutassa hoidetut sähköpotkulaudalla ajaessa loukkaantuneet potilaat neljältä kesältä 2019−2022.

− Odotimme, että kesällä 2022 käyttöön tulleet yölliset nopeusrajoitukset näkyisivät vähentyneenä tapaturmien määränä ja lievempinä tapaturmina. Havaitsimme kuitenkin, että tapaturmia oli yhtä paljon kuin aiempana kesänä ja vakavien tapaturmien osuus jopa kasvoi hieman edelliskesään verrattuna, lääketieteen kandidaatti Rasmus Liukkonen sanoo.

− Vaikuttaa siltä, että tulevaisuudessa tarvitaan nopeusrajoitusten lisäksi muita keinoja näiden tapaturmien tehokkaaseen ehkäisyyn, toteaa tutkimuksen pääkirjoittaja, Liukkonen jatkaa.

Tampereella oli kesällä 2022 käytössä vuokrattavien sähköpotkulautojen yöllinen nopeusrajoitus, jossa maksiminopeus oli rajoitettu 15 kilometriin tunnissa puolenyön ja aamukuuden välillä.

Tutkimusaineistossa olivat mukana kaikki kesä-, heinä- ja elokuussa vuosina 2019−2022 Tays Keskussairaalan Päivystys Acutassa hoidetut sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantuneet potilaat. Tulokset suhteutettiin ajomääriin ja ajokertoihin.

− Yöllisiä onnettomuuksia oli kesällä 2022 hieman vähemmän kuin aikaisempina kesinä, mutta kyse voi olla vain satunnaisvaihtelusta. Vaikuttaakin siltä, että yölliset nopeusrajoitukset eivät ole merkittävässä roolissa sähköpotkulautatapaturmien ehkäisyssä, vaan tapaturmia tapahtuu likimain yhtä paljon niistä huolimatta, toteaa tutkimuksen vastuuhenkilö, Taysin tuki- ja liikuntaelinkeskuksen erikoislääkäri, dosentti Aleksi Reito.

Kuten Taysin aikaisemmassa sähköpotkulautatutkimuksessa, tässäkin tutkimuksessa hyödynnettiin todellisia käyttömääriä tulosten analysoinnissa. Tutkimuksessa tehtiin yhteistyötä Tampereen kaupungin kanssa, mikä mahdollisti käyttömäärien yhdistämisen päivystyskäyntitietoihin.

− Tuloksistamme ainutlaatuisen tekee sähköpotkulautaoperaattoreilta saadun käyttäjädatan yhdistäminen sairauskertomuksista kerättyyn tietoon tapaturmista. Näiden tietojen avulla pystyimme hyvällä tarkkuudella vertailemaan yöllisten nopeusrajoitusten merkitystä, Liukkonen kertoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)