Verkkouutiset

Kapellskärissä venettä ladattiin Kempower Movable Chargerilla, 40 kW tehoa tarjoavalla, liikuteltavalla laturilla, joka kytkettiin sataman sähköverkkoon kolmivaihepistorasiaan. KEMPOWER

Sähkövene ylitti Itämeren ensimmäistä kertaa

Kempower ja Candela tekivät uuden maailmanennätyksen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kempower ja Candela asettivat uuden maailmanennätyksen ajamalla sähköveneen Tukholmasta Ahvenanmaalle. Tämä oli tiettävästi ensimmäinen kerta, kun sähkövene ylitti Itämeren.

– Tavoitteena oli osoittaa, että sähköinen pitkän matkan merimatkailu on mahdollista jo tänä päivänä, ja että hydrofoilaavat sähköveneet voittavat fossiilisia polttoaineita käyttävät veneet kaikilla mittareilla, sanoi Candelan toimitusjohtaja ja perustaja Gustav Hasselskog tiedotteen mukaan.

Tukholmalainen teknologiayhtiö Candela on kehittänyt maailman ensimmäiset sähköiset hydrofoilaavat veneet ja alukset, jotka liitävät veden pinnan yläpuolella ja vähentävät energiankulutusta 80 prosenttia verrattuna perinteisiin aluksiin, tarjoten pitkän kantaman ja korkean nopeuden akkuvoimalla.

Maailmanennätysmatka tehtiin torstaina 5. syyskuuta 2024 uusimmalla Candela C-8, Polestar-akulla varustetulla huviveneellä. Venettä ladattiin reitin varrella Kempower Movable -pikalaturilla. Merimatka alkoi aamukuudelta Tukholman Frihamnista, ja Kapellskärissä pidettävän lataustauon jälkeen Candela  C-8 saapui Maarianhaminaan lounasaikaan. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun sähkövene ylitti Itämeren Ruotsin ja Suomen välillä. Satamassa sähkövenettä oli vastaanottamassa muun muassa Ahvenanmaan maaneuvos Kristin Sjögren.

– Sähköveneiden haittapuolena on ollut niiden lyhyt kantama, lähinnä johtuen perinteisistä venerungoista, jotka kuluttavat paljon energiaa liikkuessaan eteenpäin. Hydrofoil-tekniikallamme yhdistämme korkean nopeuden ja pitkän kantaman, mutta veneen kuljettaja saa myös monia muita etuja. Oli aivan maagista liidellä Ahvenanmeren yllä täydellisessä hiljaisuudessa ilman tärinää, sanoi Hasselskog.

Matka tehtiin pääasiassa olemassa olevan latausinfran avulla yhteistyössä Kempowerin kanssa. Kapellskärissä venettä ladattiin Kempower Movable Chargerilla, 40 kilowatin tehoa tarjoavalla, liikuteltavalla laturilla, joka kytkettiin sataman sähköverkkoon kolmivaihepistorasiaan. Iltakuudelta veneilijäryhmä lähti takaisin kohti Kapellskäriä ja saapuivat tiheässä sumussa lähtöpisteeseensä Tukholman Frihamniin kello 23.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
Yrittäjyys

He ovat tulojakauman huipulla

Listaamattomien osakeyhtiöiden omistajat kattavat liki puolet ylimpään prosenttiin kuuluvista tulonsaajista.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)