VR on aloittanut liikennöinnin ensimmäisellä sähkövetoisella raakapuujunalla Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaalle perjantaina. Yhteistyössä suunnitellun kokonaisratkaisun on määrä varmistaa, että Kemin buotuotetehtaalla on riittävä puunsaanti.
– Merkittävää hanketta on valmisteltu useampi vuosi tiiviissä yhteistyössä ja vihdoin olemme siinä pisteessä, että kuljetukset ovat käynnistyneet. Teollisuuden suurinvestoinneissa kuljetusten tehokkuus ja liikenteen sujuvuus ovat avainasemassa, VR:n logistiikkajohtaja Eljas Koistinen kertoo yhtiön tiedotteessa.
Yhtiöiden mukaan rautatiekuljetukset lisää raaka-ainekuljetusten tehokkuutta. Raakapuuta kuljetetaan tehtaalle viisi miljoona kuutiota vuodessa tehtaan käynnistyttyä. Käytännössä se tarkoittaa 8–10 junaa joka vuorokausi. Biotuotetehtaan on määrä aloittaa toimintansa kuluvan vuoden puolivälin jälkeen.
Metsä Groupin mukaan tehtaan hankintasäde on laajentunut ja tehtaalle kuljetetaan puuta aikaisempaa laajemmalta alueelta. Puunhankinnan ja metsäpalveluiden tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti kertoo, että rautatiekuljetusten myötä päästöt vähenevät noin 20 prosenttia.
– Olemme rakentaneet päästövähennystavoitteidemme mukaisen tehokkaan kokonaisuuden Kemin puutoimituksiin. Sähkövetureilla liikennöitäviä puutoimituksia täydentävät sähköllä toimivat autonomiset puukenttänosturit, Alarautalahti kertoo.
Vetokalustona toimivat uusimmat sähkö- ja dieselveturit. Vectron-sähköveturit vetävät jopa 2 500 tonnin kuormia, joka mahdollistaa noin 20–25 prosenttia enemmän puuta junaa kohden. Suljettuun vaunukiertoon perustuvia pendeleitä on luotu useita, joissa sama vaunurunko kiertää tietyn kuormaus- ja purkuaseman välillä.