Sähkökaappi helsinkiläisessä omakotitalossa. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Sähköyhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyys nousi

Asiakastyytyväisyys on palautunut energiakriisiä edeltäneelle tasolle.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Energiateollisuus ry:n teettämän asiakaskyselyn mukaan energiayhtiöihin eli sähköyhtiöihin ollaan tyytyväisiä, ja huomattava enemmistö asiakkaista on valmis suosittelemaan yhtiötään myös toisille. Omaa energiayhtiötä pidetään luotettavana, toimivana ja paikallisena, joskin myös kalliina, kyselystä ilmenee.

Tulosten mukaan energiayhtiöiden asiakastyytyväisyys on palannut energiakriisiä edeltäneen vuoden 2020 tasolle.

Tämän vuotinen nousu johtuu kaukolämpöasiakkaiden kasvaneesta tyytyväisyydestä. Kokonaistoimituksen ja myynnin asiakkaiden tyytyväisyys oli painunut kolmella sadasosalla, verkkopalveluasiakkaiden tyytyväisyys oli pysynyt edellisen vuoden lukemissa. Yhtiökohtaiset erot vaihtelivat tyydyttävästä erinomaiseen.

Yksittäisillä mittareilla tarkasteltuna tyytyväisyys oli noussut eniten henkilöstön tavoitettavuuden ja palvelun nopeuden osalta. Niiden tyytyväisyyslukemat palautuivat energiakriisiä edeltävälle tasolle. Tyytyväisyys sähköisiä palveluita, ja varsinkin niiden helppoutta kohtaan, oli noussut.

– Energiakriisin aikana asiakkaiden yhteydenottoja tuli useilla yhtiöillä huomattavasti enemmän kuin normaaliaikoina, joten palvelu saattoi hidastua, toteaa Energiateollisuus ry:n johtava asiantuntija Riina Heinimäki tiedotteessa.

– Henkilöstön ystävällisyyttä työkuorma ei näemmä verottanut, sen keskiarvo on pysynyt vuodesta toiseen kiitettävällä tasolla ja tässä on syytä hymyyn meilläkin, Heinimäki jatkaa.

Energiayhtiöitä pidetään sanallisissa vastauksissa edelleen luotettavina ja toimivina, joskin myös kalliina. Mielikuvissa positiivisena pidetään myös paikallisuutta.

Energiateollisuus ry:n tuottamassa asiakastutkimuksessa mitattiin energiayhtiöiden asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen toteutti Innolink yhteistyössä Energiateollisuuden tytäryhtiön Adato Energia Oy:n kanssa. Tiedonkeruu toteutettiin elo- syyskuussa 2024. Tietoa kerättiin kokonaistoimituksen, kaukolämmön, verkkopalvelun ja sähkön myynnin segmenteissä. Kokonaistoimitus tarkoittaa sähkön yhdistettyä myyntiä ja jakelua. Tutkimukseen ilmoittautui yhteensä 19 energiayhtiötä, joista osa oli mukana useammalla osa-alueella. Yksittäisiä vastauksia tutkimuskokonaisuuteen kerättiin 3 013 kappaletta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)