Politicon EU-diplomaateilta saamien tietojen mukaan Saksa ja Ranska eivät tue EU:n aikomusta tukkia loistoautojen vientikanava Valko-Venäjän kautta Venäjälle.
Maat kyllä tukevat Venäjän vastaisia rajoitteita ja uskovat, että kovat toimet ovat tärkeitä niitä vastaan, jotka auttavat kiertämään pakotteita. Lähteiden mukaan Berliinissä ja Pariisissa halutaan, että keskitytään vain niihin pakotteiden alaisiin hyödykkeisiin, joita Venäjä käyttää sotilaallisiin tarkoituksiin.
Venäjän vastaisten pakotteiden alkamisen jälkeen Minsk on auttanut Moskovaa organisoimaan pakotteiden alaisten tuotteiden toimituksia. Autot ja niiden varaosat ovat nousseet Valko-Venäjän suurimmaksi tuontisegmentiksi EU:sta. Kun niiden tuonnin arvo vuonna 2021 oli 370 miljoonaa euroa, niin viime vuonna se oli jo yli kuusinkertainen, 2,39 miljardia euroa. Loistoautojen osuus autotuonnista EU:sta oli 1,4 miljardia euroa (59 prosenttia). Niiden välittäminen Venäjälle on eniten kasvanut tuotesegmentti Valko-Venäjällä.
Toukokuun lopussa EU ilmaisi halunsa sulkea tämän porsaanreiän. Brysselissä keskustelun alaisina olevien uusien rajoitteiden on Financial Timesin näkemien asiakirjojen mukaan määrä minimoida pakotteiden kiertämisen riskiä.
Toimenpiteisiin kuuluvat teknologian ja sotilaalliseen tai maakaasun nesteyttämiskäyttöön soveltuvien kaksikäyttötuotteiden ja loistoautojen vientikiellot. Myös timanttien tuonti Valko-Venäjän kautta halutaan kieltää, jotta estettäisiin Venäjää myymästä niitä maksuksi tuontituotteista.
Saksan ja Ranskan takia EU harkitsee Politicon mukaan nyt 14. Venäjän ja Valko-Venäjän vastaisen pakotepaketin osittaista purkamista, jotta siitä päästäisiin sopuun ennen G7-maiden huippukokousta Italiassa 13.–15. kesäkuuta 2024 ja jotta voitaisiin edetä merkittävissä kaasupakotteissa Moskovaa vastaan.