Saksan puolustusministeriö ja sosiaalidemokraattinen puolustusministeri Robert Pistorius on ollut ankaran kritiikin kohteena sen jälkeen, kun Bild väitti maan toimittaneen Ukrainalle panssariautoja, joita ei ole panssaroitu kestämään toimintaa etulinjassa ja joiden hinta kolminkertaistui valmistusprosessin aikana.
Kesäkuussa 2023 Saksa ja Ukraina sopivat, että Saksa toimittaisi 66 kappaletta panssaroituja miehistönkuljetusautoja. Tuolloin puolustusministeriö totesi, että FFG-ajoneuvo olisi edullisin vaihtoehto, jonka toimitukset saataisiin myös käyntiin nopeiten.
Toimitukset alkoivat lokakuussa, ja tähän mennessä Ukrainaan on toimitettu 48 FFG-ajoneuvoa.
Bildin mukaan panssariautojen panssarointi on kuitenkin osoittautunut täysin riittämättömäksi. FFG:n panssari ei tarjoa suojaa tykistöä, raketteja tai kranaatteja vastaan. Autoa ei siis käytännössä voi käyttää etulinjassa.
Puolustusministeriö onkin myöntänyt, että autojen panssari suojaa ainoastaan käsiaseilta.
Bundeswehrin yliopiston sota-asiantuntijaa Carlo Masalaa paljastus järkyttää. Hänen mukaansa ajoneuvoihin kohdistuu rintamalla juurikin räjähdeiskuja, joilta ajoneuvon panssari ei tässä tapauksessa suojaa.
– Jos paljastuu, että kevyesti panssaroituja ajoneuvoja vietiin Ukrainaan, se on selvä hankintaskandaali. Säästöjä hankittiin tässä henkien kustannuksella, Masala toteaa.
Puolustusministeriön mukaan Ukraina ei hankintahetkellä pyytänyt panssariajoneuvoilta erityistä suojaa räjähteiltä. Toiset hallituslähteet taas kommentoivat, että koska FFG:tä tarjottiin vaihtoehtona vahvemmin panssaroidulle Fuchs-panssariajoneuvolle, oli odotuksena, että FFG tarjoaisi vastaavaa suojaa.
Ukrainalaislähteen mukaan ukrainalaiset olisivat toivoneet saavansa räjähdyksiä kestäviä panssariautoja. Koska saksalaisilla ei ollut mitä antaa, tyytyivät he FFG-ajoneuvoihin. Autoja käytetään nyt takalinjassa.
Heikon panssaroinnin lisäksi esiin on noussut FFG:n hinta. Ennen hankintoja yhden ajoneuvon hinnaksi arvioitiin 185 000 – 215 000 euroa.
Ulkoministeriön asiakirjat kuitenkin paljastavat, että ajoneuvoista maksettiin kolminkertainen hinta – 600 000 euroa kappaleelta.
Myös ajoneuvojen valmistuspaikka muuttui loppusuoralla. Aluksi ajoneuvot oli tarkoitus valmistaa Saksassa, mutta myöhemmin runkojen valmistus siirrettiin Yhdysvaltoihin. Lopulta valmistussopimus päätyi arabiemiraattilaiselle TAG Middle East -yhtiölle, eikä yhtäkään ajoneuvoa valmistettu Saksassa.
Puolustusministeriön mukaan sillä ei ole tietoa siitä, että hankintasopimusta ei olisi noudatettu. Ajoneuvojen hankintahintaa puolustusministeriö ei halua paljastaa, mutta toteaa, että lopullista hintaa pidettiin ministeriössä perusteltuna.
Puolustuspolitiikan asiantuntija ja CDU:n kansanedustaja Roderich Kiesenwetterin mukaan Saksan valtiontarkastusviraston tulisi tutkia kauppaa tarkemmin. Hän onkin pöyristynyt siitä, miten tilanne on hoidettu.
– Ensinnäkin, niukkoja avustusvaroja tuhlataan tarpeettomasti. Toisekseen, tämä tapahtuu ukrainalaisten sotilaiden kustannuksella, Kiesenwetter linjaa.