Sanoma-konsernin heinä-syyskuun tulos ylitti ennakko-odotukset, vaikka kannattavuus heikkeni hieman viime vuodesta.
Yhtiön operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja oli heinä-syyskuussa 170 miljoonaa euroa. Tämä oli hieman analyytikoiden ennusteita parempi tulos. Viime vuonna vastaavaan aikaan liikevoitto oli 179,4 miljoonaa euroa.
Lasku johtui pääasiassa 28 miljoonan euron arvonalentumisista, jotka liittyivät suurelta osin heikosti kannattavien jakelusopimusten suunniteltuun lopettamiseen Hollannissa ja Belgiassa.
Konsernin liikevaihto oli kolmannella neljänneksellä 540 miljoonaa euroa, kun se vertailukautena oli noin 580 miljoonaa euroa.
– Sanoma julkisti aamulla Q3-raporttinsa, joka ylitti odotukset ennakoitua paremman kannattavuuden ansiosta. Tämän taustalla oli molemmat operatiiviset segmentit, analyysiyhtiö Inderesin pääanalyytikko Petri Gostowski summasi tulosta Inderesin aamukatsauksessa.
– Media Finlandissa sekä digitaalisen tilaus- että mainosmyynnin hyvä kehitys jatkui. Digitilausten kasvua tuki Ruutu+ -suoratoistopalvelun kasvu, jota vauhdittivat vuonna 2023 alkaneet kumppanuudet. Olemme iloisia siitä, että digimainonnan jatkuva kasvu kompensoi printtimainonnan odotetun, pidemmän aikavälin laskevan trendin vaikutusta, Sanoman toimitusjohtaja Rob Kolkman kommentoi tulosta osavuosikatsauksessa.
Sanoma täsmensi konsernin näkymiä kuluvalle vuodelle hieman ylöspäin: tänä vuonna Sanoma odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,32–1,34 miljardia euroa (2023: 1,4). Konsernin operatiivisen liikevoiton ilman hankintamenojen poistoja odotetaan olevan 170–180 miljoonaa euroa (2023: 175).
– Toimintaympäristöön liittyen Sanoma arvioi edelleen, että Suomen mainosmarkkina laskee hieman ja sen toimintamaiden taloudet kehittyvät suhteellisen vakaasti. Alustavan arviomme mukaan Q3-raportti ei aiheuta merkittävää ennusteiden muutospainetta, Gostowski arvioi.
Sijoittajat ottivat tuloksen rauhallisesti vastaan: Sanoman osake oli aamupäivällä Helsingin pörssissä vajaan prosentin nousussa.