Nissan Qashqai on myyntidatan perusteella seniorikuljettajien suosiossa. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Seniorit suosivat tietynlaisia autoja

Auton valinnassa korostuvat etenkin luotettavuus ja mukavuus.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ikääntyvät suomalaiset eivät jätä autoilua taakseen, vaan ovat yhä aktiivisia autonostajia. Autoliike J. Rinta-Joupin tuore data paljastaa, mitkä automerkit, -mallit ja käyttövoimat vetävät puoleensa yli 65-vuotiaita autoilijoita.

J. Rinta-Joupin myyntidatan mukaan yli 65-vuotiaiden asiakkaiden suosikkivalinta käytetyksi autoksi on Toyota, joka kattaa peräti 14 prosenttia ikäryhmän ostoksista. Seuraavina järjestyksessä tulevat Mercedes-Benz, Ford ja Volvo.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Mallitasolla Nissan Qashqai oli ykkönen, ja sen perässä eläkeläisten suosiota nauttivat Mercedes-Benz C-sarja, Ford Focus ja Volvo XC60.

– Eläkeläisten autovalinnoissa korostuvat erityisesti luotettavuus, mukavuus ja käytännöllisyys. Yli 65-vuotiaat ovat meille tärkeä ja arvostettu asiakasryhmä, ja he kattavat jopa 17 prosenttia kaikista autonostajistamme, kertoo myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni tiedotteessa.

Bensiini on edelleen halutuin käyttövoima yli 65-vuotiaiden keskuudessa, ja se kattaa puolet ikäryhmän ostamista käytetyistä autoista. Hybridiautojen osuus on puolestaan noussut jo 20 prosenttiin, mikä Ala-Hakunin mukaan osoittaa, että seniorikuljettajat ovat avoimia uusille vaihtoehdoille ja arvostavat modernin teknologian tarjoamia etuja, kuten taloudellisuutta.

– Seniorikuljettajat pitävät hybridiä toimivana ratkaisuna, joka yhdistää perinteisen bensiiniauton tuttuuden ja modernin tekniikan hyödyt. He eivät pidä kiinni vain vanhasta ja tutusta, vaan ottavat askelia kohti modernimpaa ja taloudellisempaa autoilua maltillisesti, Ala-Hakuni lisää.

Huomionarvoista on myös se, että uusille autoille löytyy paljon kysyntää senioreiden keskuudessa. Jopa 30 prosenttia J. Rinta-Joupilta uuden auton ostaneista on yli 60-vuotiaita.

– Seniorikuljettajat arvostavat uuden auton tarjoamaa huolettomuutta, luotettavuutta ja takuun tuomaa mielenrauhaa. He haluavat välttää yllätyksiä ja nauttia auton käytön vaivattomuudesta – juuri näistä syistä uusi auto on monelle houkutteleva valinta, toteaa Kia-myyntipäällikkö Taina Sikanen.

Tiedotteessa esiteltävät havainnot perustuvat J. Rinta-Joupin käytettyjen ja uusien ajoneuvojen myyntitilastoihin ikäryhmän mukaan ajanjaksolta 1. tammikuuta 2024 – 25. helmikuuta 2025.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS