Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kehottaa EU:ta ja Natoa suhtautumaan vakavasti Venäjän GPS-häirintään.
– Nämä on nyt syytä ottaa todellakin vakavasti. Sinisilmäisyyteen ei ole yhtään varaa, eikä pienintä syytäkään, hän toteaa blogissaan.
Viron, Latvian ja Liettuan ulkoministerit nostivat hiljattain Financial Timesin artikkelissa esille huolensa Venäjän GPS-häirinnästä. Viron ulkoministeri Margus Tsahkna totesi, että ”GPS-häirintä on osa Venäjän suorittamaa vihamielistä toimintaa”. Tsahkna kutsui tätä hybridihyökkäykseksi ja kertoi sen uhkaavan maansa turvallisuutta. Balttiministereiden mukaan Venäjän toiminta voi pahimmassa tapauksessa johtaa lento-onnettomuuteen.
– Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna Finnair jo käännytti lentojaan takaisin Helsinkiin matkalta Tartoon. Häirinnän myötä gps-laite näyttää väärän sijainnin tai ei sijaintitietoa lainkaan. Eräs autoilija kertoi, että vappuviikonloppuna Kotkassa autonavigaattori oli myös seonnut tällä tavalla ja näyttäneen eron silmällä havaitun paikan ja gps-signaalin välillä. Ongelma ei siis välttämättä ole vain ilmassa, vaan voi olla edessä myös maalla ja merellä, Heinonen kirjoittaa.
Asiantuntijat ovat ainakin toistaiseksi rauhoitelleet ja todenneet, että tämä ei aiheuttaisi akuuttia turvallisuusriskiä ainakaan matkustajakoneille. Koneissa on useampi eri järjestelmä kertomassa paikkatietoa. Myös Traficom on kertonut, että sillä ei ole tiedossa GPS-signaalin katoamisesta johtuneita vaaratilanteita.
– Mutta olen sitä mieltä, että EU:n ja myös Naton tulisi tämä tilanne ottaa nyt vakavasti. Kuinka kauan tällaista voidaan katsoa, Heinonen pohtii.
Yhdysvaltain Euroopan joukkojen entinen komentaja, evp-kenraali Ben Hodges totesi viestipalvelu X:ssä, että Venäjä on sodassa länttä vastaan, vaikka länsi ei tätä vielä ymmärräkään. Hänen mukaansa EU/Nato voivat keksiä tehokkaita keinoja tämän toiminnan, kuten kuten myös GPS-häirinnän ja muiden kansainvälisiä sopimuksia rikkovien aktiviteettien, lopettamiseksi.
– Toivottavasti tämä tilanne nyt otetaan vakavasti eikä vasta sitten, kun sattuu. Nimittäin taivaallakin voi vielä sattua, vaikkei yksin GPS-häirintä sitä aiheuttaisikaan, mutta yhtenä osana se voi olla mukana katastrofin palapelissä. Myös mm. palo- ja pelastustoimi hyödyntää GPS-paikkatietoa ja häirinnällä voidaan vaikuttaa myös sähkönsiirtoon tai pankkiliikenteeseen, Heinonen sanoo.
– Omia ongelmia luovat myös pienemmät ns. GPS-jammerit. Niitä voi tilata Kiinasta muutamalla kympillä, ja kuluttajakäyttöön valmistetut jammerit saavat virtansa esimerkiksi auton tupakansytyttimestä ja niitä voidaan käyttää oman liikkumisen piilottamiseen. Tämä on kasvava ongelma ja myös riski, mihin myös tulee Suomessa puuttua.