An-24. Wiki Commons GFDL 1.2 Dmitri Pitshugin

Siperiasta loppuvat koneet, itänaapurin lentoliikenteen alho syvenee

Koneiden korjaaminen vaikeutuu, hätälaskuihin johtavat vikatilanteet lisääntyvät ja yhtiöt vähentävät henkilökuntaansa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kaksi Venäjän Siperiassa toimivaa lentoyhtiötä on pyytänyt maan hallitukselta lupaa jatkaa yli 50-vuotiaiden, neuvostoaikaisten Antonov An-24- ja An-26-koneiden käyttöikää, koska samojen konetyyppien uudempiin koneisiin ei enää juuri löydy varaosia ja moottorikomponentteja. Suurimmat ongelmat johtuvat siitä, että etelävenäläisessä Donin Rostovissa sijainnut tehdas numero 412 lopetti näiden konetyyppien moottorikorjaukset maaliskuun lopussa 2023.

Sekä An-24 että An-26 on varustettu kahdella ukrainalaisvalmisteisella Ivtšenko AI-24-potkuriturbiinimoottorilla. Rostovin tehdas korjasi 60 moottoria vuodessa. Nyt moottoreita korjaa enää Keski-Uralin Aramilissa sijaitseva moottorikorjaamo, joka ei pysty lähellekään samanlaisiin volyymeihin, varsinkaan kun kaikki asevoimien korjaustilaukset ajavat jatkuvasti siviilitilausten ohi.

Lentoliikenne Siperiassa, varsinkin sen pohjoisosissa, voi loppua pian kokonaan. Liikennettä suunnitellaan osittain korvattavaksi Mi-8-kuljetushelikoptereilla, mutta ne ovat hitaampia, niihin mahtuu vähemmän matkustajia ja rahtia, ja niiden lentomatka on paljon lyhyempi. Antonovien kuljetuskykyä ei voi kokonaan korvata helikoptereilla.

Suurin siperialaisyhtiö S7 Airliners on vähentämässä henkilökuntaansa Moskovan toimistostaan sekä pääkaupunkiin lentävistä miehistöistä, koska moni yhtiön Airbus A320- ja A321neo-koneista makaa kentillä, koska niiden Pratt&Whitney -moottoreita ei pystytä huoltamaan. Talouslehti Kommersantin mukaan varaosapulan takia myös muut lentoyhtiöt alkavat vähentää henkilöstöään tänä vuonna.

Hätälaskuihin johtavat vikatilanteet lisääntyvät koko ajan: 15. tammikuuta Yamal Airlinesin Gorno-Altaiskista Salehardiin matkalla ollut kone joutui tekemään hätälaskun Novosibirskiin teknisen vian takia. Kone poistettiin käytöstä tutkinnan ajaksi.

Saman päivän iltana Ural Airlines yritti lähteä kahdesti Sotšista Jekaterinburgiin rikkinäisellä Airbus A321:llä, mutta lennot peruttiin viime hetkellä. Kummallakin kerralla kone jo kiihdytti kiitotiellä, mutta sen toinen moottori ei siirtynyt lentoonlähtömoodiin vaan sen nopeus oli epätasainen. Yhtiö raportoi myöhemmin viasta moottorin polttoaineensyötössä.

Vain muutama päivä aiemmin 12. tammikuuta Pobeda-lentoyhtiöltä hajosi kolme konetta kuudessa tunnissa. Jokainen niistä joutui tekemään hätälaskun.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)