Mitoituksen muutoksessa testataan iäkkäiden palvelujen järjestäjien ja tuottajien yhteistyökykyä. / LEHTIKUVA / HANNU HUTTU

Sovitusta on pidettävä kiinni myös hoivahenkilöstön osalta

BLOGI

Noin puolet ikääntyneiden hoivasta ostetaan yrityksiltä ja järjestöiltä.
Picture of Joel Kuuva
Joel Kuuva
Kirjoittaja on Hyvinvointialan pääekonomisti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pääministeri Petteri Orpon hallitus aikoo keventää iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoitusta ensi vuoden alusta 0,6 työntekijään asiakasta kohti. Tällä hetkellä mitoitus on 0,65 työntekijää asiakasta kohti.

Noin puolet ikääntyneiden hoivasta ostetaan yrityksiltä ja järjestöiltä, joten mitoituksen muutos on iso harjoitus myös hankintojen kannalta.

Kaikkien hankintasopimusten henkilöstömitoituksia ei kuitenkaan ole sidottu vanhuspalvelulakiin. Esimerkiksi Helsingissä 0,65-mitoitus on kirjattu suoraan sopimukseen. Helsingin kaupungilla ei siten ole lakiin tai hankintasopimukseen perustuvaa oikeutta iäkkäiden hoivasta maksettavien hintojen muuttamiseen.

Mahdolliset mitoitus- ja hintamuutokset voivat toteutua vain Helsingin kaupungin ja palveluntuottajien välisen yksimielisen neuvottelutuloksen kautta.

Monen hankintasopimuksen henkilöstömitoitus on toki sidottu vanhuspalvelulakiin. Laki kertoo kuitenkin vain vähimmäismitoituksen muutoksen, ei sen kustannusvaikutusta. Tyypillisten hankintasopimusten ehtojen ja julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen mukaan sekä tilaajan että tuottajan on hintamuutosta halutessaan esitettävä asianmukainen ja perusteltu selvitys kustannusten kehityksestä ja hintamuutoksen syistä.

Hintoja ei voi muuttaa kuin todellisen kustannusvaikutuksen verran. Hyvinvointialueen on siis hyvissä ajoin kutsuttava tuottajat keskustelemaan ja esitettävä näkemyksensä hintamuutoksesta. Alueet voivat pyytää kustannusvaikutuksesta myös tuottajien arvioita. Jos hintamuutoksesta ei päästä yksimielisyyteen, on osapuolilla yleensä oikeus irtisanoa sopimus puolen vuoden irtisanomisajalla.

Mitoituksen muutoksessa testataan iäkkäiden palvelujen järjestäjien ja tuottajien yhteistyökykyä. Kumpikaan osapuoli ei saa venyttää sopimusta, vaikka toinen osapuoli ei kaikkia oikeuksia tuntisikaan. Erityisesti pienillä tuottajilla kädet ovat täynnä itse hoivan tuottamisesta.

Kirsikkana kakun päällä ovat lakia alemman tasoiset sääntelymuutokset. Mitoituksen keventämisen myötä vaarana on, että Valvira asettaa iäkkäiden hoivan henkilöstölle uusia rajoituksia, jotka käytännössä kiristävät mitoitusta.

Yksi mahdollinen toimi on hoiva-avustajien käytön rajoittaminen. Voi olla, että Valvira sallisi nykyisen kahden sijaan vain yhden hoiva-avustajan kymmentä asiakasta kohden. Valviran on tiedotettava mahdollisista määräyksistä ja toimenpiteistä hyvissä ajoin, jotta hyvinvointialueet ja palveluntuottajat voivat tehdä tärkeää työtään pitkäjänteisesti ilman tempoilua.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
› Uutissyöte aiheesta
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)