Suhoi Superjet 100. Wiki Commons Katsuhiko Tokunaga/SuperJet International CC BY-SA 2.0

Suhoi Superjetin tekniset ongelmat kaksinkertaistuivat kahdessa vuodessa

Superjetien useimmin toistuvat ongelmat liittyvät moottoreihin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suhoi Superjet 100 -liikennekoneiden teknisten ongelmien aiheuttamien yllättävien tapahtumien määrä on yli kaksinkertaistunut Venäjän Ukrainaa vastaan aloittaman hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Venäläinen riippumaton media Verstka teki tämän päätelmän analysoituaan kaikki Telegram-kanava Aviaincidentin vaaratilanteista ilmoittaneet viestit.

Kun vuonna 2021 Superjeteistä ilmoitettiin 134 yllättävää teknistä tapahtumaa, niin seuraavana vuonna niiden määrä oli noussut 181:een (+35 prosenttia). Vuonna 2023 määrä kasvoi vielä 60 prosenttia lisää yhteensä 289 tapahtumaan. Kahdessa vuodessa tapahtumien määrä kasvoi siis 116 prosenttia. Laskelmissa ei ole otettu huomioon ulkopuolisten tekijöiden, kuten lintutörmäysten, aiheuttamia tapahtumia.

Kuluvan vuoden alkupuolella yllättävien teknisten tapahtumien määrä putosi nopeasti: tammi-toukokuussa ilmoitettiin keskimäärin vain 4,8 tapahtumaa kuukaudessa, kun vielä viime vuonna tapahtumia oli keskimäärin 24 kuukaudessa. Kesäkuussa määrät alkoivat kuitenkin jälleen kasvaa, kun raportoitiin 13 tapauksesta. Heinäkuussa on raportoitu jo 20 tapausta 16. päivään mennessä. Aviaincident ei Verstkan mukaan täsmennä, miksi alkuvuodesta tapahtumien määrä putosi.

Kanavan ylläpitäjät kertoivat medialle, että he julkaisevat kaiken, mitä saavat tietoonsa. Superjetien useimmin toistuvat ongelmat liittyvät moottoreihin: vuoden 2021 alusta lähtien lentäjät ovat raportoineet 146 tapauksesta, joissa moottori ”käy epätasaisesti”, ”ei käynnisty”, ”värisee” tai ”on tulessa”. Toisella sijalla ovat laskutelineongelmat: kolmessa vuodessa on tehty 88 tietoon tullutta raporttia, joissa laskutelineet ”ovat vaurioittaneet hinauslaitetta” tai niitä ei ole saatu nostettua ylös tai laskettua alas.

Yhteensä 62 tapauksessa koneessa on ollut ongelmia rungon paineistuksen ja matkustamon ilmastoinnin kanssa. Ohjaajien raporteista löytyy ilmastoinnin toimimattomuus, paineistuksen vika, paineen katoaminen ja haljennut tuulilasi.

Lisäksi koneissa on ollut yllättäviä teknisiä tapahtumia polttoainejärjestelmän (42 tapausta), tietokoneen (34), siipien (33), navigointi- ja tutkajärjestelmien (30), hydraulisen järjestelmän (21), pyöräjarrujen (17), autopilotin (11), viestinnän (10) ja muiden laitteiden (60) kanssa. Yhteensä 113 tapauksessa syytä yllättävään tekniseen tapahtumaan ei ole ilmoitettu.

Viidessä tapauksessa samassa koneessa on ollut useampi vika samanaikaisesti. Vuoden 2021 alusta kahdessa Azimuth Airlinesin koneessa (RA-89080 ja RA-89180) on ollut eniten vikojen aiheuttamia tapahtumia, yhteensä 18.

Moskovan alueella 12. heinäkuuta maahan syöksynyt Superjet oli huollettu viimeksi maalis-huhtikuussa 2022. Verstkan haastattelemien asiantuntijoiden mukaan moottoriongelma saattoi aiheuttaa koneen tuhoutumisen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)