Saksa päätti lähettää alkuvuodesta pitkän harkinnan jälkeen Ukrainan tueksi 80 kappaletta Marder-rynnäkköpanssarivaunuja. Liittokansleri Olaf Scholz ilmoitti asiasta samaan aikaan kun Yhdysvallat ilmoitti toimittavansa Bradley-rynnäkkövaunuja.
Länsimaisen kaluston toivottiin helpottavan Ukrainan vastahyökkäystä, joka aloitettiin pitkän valmistelun jälkeen kesäkuussa. Vaikka eteneminen jäi toivottua vähäisemmäksi, ovat Ukrainan sotilaat kiitelleet saamaansa uutta kalustoa.
Länsimaisten panssariajoneuvojen kerrotaan pelastaneen lukuisia henkiä, sillä ne suojaavat miehistöä ja kuljettamiaan sotilaita vanhaa neuvostokalustoa paremmin.
Ukrainan United24-media esittelee videollaan Marder 1A3 -rynnäkkövaunujen toimintaa etulinjassa. Niiden tehtävänä on kuljettaa sotilaita hyökkäysasemiin ja tarjota joukoille tulitukea 20 millimetrin konetykillä ja MG3-konekiväärillä.
Saksalaisvaunujen hyöty on korostunut rintaman eteläosissa, jonka maasto koostuu laajoista pelloista ja niitä ympäröivistä pienistä metsäkaistaleista. Ukrainassa Marderia pidetään yhtenä parhaista moderneista rynnäkkövaunuista. Kylmän sodan aikana suunniteltua mallia on päivitetty runsaasti vuosien varrella.
United24:n videolla huomautetaan Marderien täyttävän nyt alkuperäisen tehtävänsä eli taistelevan Neuvostoliitossa valmistettua kalustoa vastaan. Vaunukuljettaja Oleksandrin mukaan vaunu pystyy havaitsemaan vihollisen ja avaamaan tulen sitä vastaan hyvin nopeasti.
Venäjän yleisin miehistönkuljetusvaunu on BMP-2. Marder-vaunun ampuja Volodymyrillä on kokemusta molemmista.
– BMP pystyy tulittamaan 15–16 kranaattia samassa ajassa kuin Marder ampuu 150–200 kranaattia, sotilas kertoo.
Marderin tähtäysoptiikka on lisäksi huomattavasti kehittyneempää. Sen 20 millimetrin panssaria läpäisevät ammukset läpäisevät helposti BMP:n panssarin. BMP-2:n konetykki ei pysty vahingoittamaan Marderin kuljettamia sotilaita.