Ilmavoimat kutsui 1990-luvulla Hornet-koulutuksessa aloittaneita konkareita F-35-alkukoulutukseen Yhdysvaltoihin pian lähteville järjestettyyn tilaisuuteen.
Verkkouutiset kertoi tilaisuudesta tässä jutussa. Ilmavoimat on julkaissut asiasta artikkelin, josta löytyy myös hienoa yksityisalbumeista koottua kuvamateriaalia Suomen Hornet-henkilöstön alkutaipaleelta.
Hornet-alkukoulutuksessa olleet kertoivat ilmavoimien artikkelin mukaan Yhdysvalloissa olleen mieleenpainuvaa erilaiset maisemat, kuten laajat autiomaa-alueet sekä lentäminen Tyynenmeren yllä – ”jonne yhdysvaltalaislentäjät eivät kuulemma lähteneet ilman pistoolia siitä syystä, jos hävittäjä sattuisi putoamaan, ja ohjaaja kohtaisi meressä hain”.
Artikkeliin on haasteltu tilaisuuteen osallistunutta kenraalimajuri Jari Mikkosta. Mikkonen toimii nykyisin puolustusvoimien logistiikkalaitoksen johtajana.
– Kyllä se oli hieno kokemus, ne lentämisen hetket siellä. Yhdysvalloissa oli vähän erilaista maisemaa.
Mikkonen muistelee myös mieleenpainuvaa lentokokemusta.
– Ja se kyllä jäi mieleen, kun Top Gunin äijiä vastaan pääsi lentämään, eikä tarvinnut hävetä. Ja kyllä se työmäärä on sellainen, joka on jäänyt mieleen koko tästä Hornet-ajasta, kenraalimajuriJari Mikkonen sanoo.
Käsite on vakiintunut lempinimi Yhdysvaltain laivaston hävittäjäpilottien vaativalle ilmataisteluun keskittyvälle koulutusohjelmalle. Suuren yleisöön tietoon Top Gun tuli samannimisestä Tom Cruisen tähdittämästä 1980-luvun menestyselokuvasta.
Peruskaava F-35-koulutukseen lähtijöillä on sama kuin Hornet-piloteilla ja muulla henkilöstöllä aikanaan. Yhdysvaltoihin lähdetään ilmavoimien mukaan oppimaan Suomelle hankittavan modernin asejärjestelmän käyttöä ja ylläpitoa.
– Ihan hyvältähän se F-35-alkukoulutukseen lähtijöiden informoiminen tuntuu, osittain vähän haikealtakin. Nyt on tietyllä tavalla edessä sellainen vahdinvaihto tai aikakauden vaihtuminen toiseksi. Kolmekymmentä vuotta on pitkä aika, mutta äkkiä se on mennyt. Aikansa kutakin, kenraalimajuri Mikkonen sanoo jutussa.
Hänen mukaansa osaamisen siirtäminen kotimaassa saattoi olla 1990-luvulla kulttuurisesti jopa haastavampaa kuin nyt.
– Silloin elettiin semmoista aikaa, kun oli ollut kaksi eri kalustoa, niin lennostojen välillä tuntui välillä olevan tiukkiakin rajoja. Nyt on ehkä vähän erilaiset lähtökohdat, kun olemme [yhtenäisen kaluston myötä nykyään] selkeästi yksi ilmavoimaperhe, mistä kannattaa pitää kiinni, Mikkonen toteaa.
Suomen ilmavoimat operoi ennen Horneteja ruotsalaisilla Drakeneilla ja neuvostoliittolaisilla Migeillä.