Perinteiset jouluruoat pitävät pintansa. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Suomalaisessa joulupöydässä tapahtui muutos

Entistä useampi ostaa jouluruoat valmiina.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kauppaketju Lidlin teettämistä tutkimuksista selviää, miten suomalaiset viettävät joulua. Kysyttäessä joulupöydän tärkeimpiä ruokia on kinkku ykkönen 64 prosentilla.

Toisena tulee riisipuuro 44 prosentilla ja kolmantena kala 40 prosentilla. Laatikot ovat vuorossa tämän jälkeen: 25 prosentille lanttulaatikko, 24 prosentille perunalaatikko ja 21 prosentille porkkanalaatikko on yksi joulupöydän tärkeimmistä ruoista.

Kuitenkin joulupöytään aiotaan eniten lisätä kasvisvaihtoehtoja ja eniten vähentää lihavaihtoehtoja.

– Suomalaiset ovat intohimoisia joulun juhlijoita, ja täällä vaalitaan perinteitä. Ruokatottumukset muuttuvat hitaasti, ja erityisen hitaasti ne muuttuvat tällaisissa perinteisissä juhlissa. Muutosta asenteissa on kuitenkin nähtävissä, ja joulupöytään halutaan tuoda enenevissä määrin myös kasvisvaihtoehtoja. Kinkkua ei ehkä tarvita niin valtavia määriä, vaan pienempikin annos riittää tuomaan jouluhengen, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs tiedotteessa.

Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista: 37 prosenttia aikoo tehdä jouluruuat pääosin itse, 45 prosenttia aikoo valmistaa puoliksi itse ja puoliksi ostaa valmista. Tärkein itse valmistettava jouluruoka on riisipuuro 55 prosentilla. Jouluruokaa syödään useimmiten kolme päivää, ja joulupöydässä on tyypillisesti 5–9 henkilöä.

– Helppous ja nopeus ovat yleisesti kasvavia trendejä: ruokatuotteilta toivotaan nopeita ratkaisuja. Nämä trendit näkyvät myös jouluisin. Useimmissa kotitalouksissa ei enää valmisteta esimerkiksi laatikoita juuresten kuorinnasta alkaen itse, kun ruokakaupasta saa edulliseen hintaan lämmitystä vaille valmiin laatikon. Moni haluaa kypsentää kinkun itse, mutta myös valmiit ratkaisut ovat suosittuja, Heinrichs kertoo.

Tulokset perustuvat Lidlin teettämiin kyselyihin, joihin on kumpaankin vastannut noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikolla 40 sekä 44. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

 

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)