Suomen Pankin johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki kirjoittaa blogissa, että pankkipalveluissa ilmenevät palvelukatkot hankaloittavat merkittävästi suomalaisten elämää.
– Yksittäisen pankin häiriöt voivat hankaloittaa sen asiakkaiden elämää erittäin merkittävästi. Pitkittyessään häiriö voi lisäksi aiheuttaa myös systeemisiä ongelmia. Häiriön osuessa useampaan pankkiin tai niiden tapahtumia välittäviin maksu- ja selvitysjärjestelmiin ihmisten elämä voi kokonaisuudessaan vaikeutua nopeasti.
Hän viittaa kirjoituksessaan epäsuorasti viime viikolla olleeseen Nordean palvelukatkoon. Katkon piti kestää vain yhden päivän, mutta häiriöt kestivät lopulta usean päivän ajan.
Välimäen mukaan pankkipalvelut ovat nykyään keskeisessä roolissa ihmisten arjessa, esimerkiksi sähköisiin palveluihin tunnistautuessa. Samalla hän pohtii, varautuvatko pankit riittävästi häiriöihin vai onko niihin varautuminen kuluttajilla?
– Kotitalouksille osoitetun varautumisohjeen mukaan kotivaran avulla meidän olisi selvittävä 72 tuntia ilman, että pääsemme kauppaan tai hanasta tulee puhdasta vettä. Kuinka pitkään pankkipalveluiden katkoon meidän pitää varautua? Kotitalouksien kannattanee pitää jonkin verran käteistä rahaa saatavillaan, jotta häiriötilanteessa pääsee pahimman yli. Voi olla tarkoituksenmukaista myös varmistaa useampi tapa tunnistautua digitaalisiin palveluihin kuin vain yhden pankin tunnukset.
Pankkien toimintavarmuutta ja palautumiskykyä onkin Välimäen mukaan syytä kehittää jatkuvasti.
– Tämä on meidän kaikkien ja erityisesti pankkien oma etu. Tuskin suhtautuisimme kovin rauhallisesti siihen, jos matkapuhelimemme tai tietoliikenneyhteytemme olisivat käyttökelvottomia useamman päivän. Miksi meidän pitäisi suhtautua toisin pankkipalveluiden häiriöihin?