Myynniltään ja pinta-alaltaan Suomen suurimman kauppakeskuksen uudistus valmistuu ensi viikonloppuna. Vantaalla sijaitsevan Jumbo-Flamingon nimi vaihtuu samalla Jumboksi.
Jumbossa on yli 12 miljoonaa vierailua vuodessa ja keskimäärin kävijä viettää siellä kaksi tuntia. Jos yksi ihminen viettäisi Jumbossa sen kaiken ajan, hän olisi ympäri vuorokauden kauppakeskuksessa 2 739 vuotta.
Kauppakeskuksessa on kaksi hypermarkettia ja noin 170 liikettä. Kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaron mukaan liikkeiden lisäksi tärkeää on yleisten tilojen viihtyisyys ja monipuolisuus.
– Tämän takia otimme uudistuksen tavoitteeksi tehdä yhtenäisemmän, viihtyisämmän ja helpommin saavutettavan kauppakeskuksen, jossa on entistä enemmän elämyksiä, fiilistä ja hyvää oloa. Lisäsimme esimerkiksi viheralueita, rentoja oleskelutiloja ja tapaamispaikkoja eri puolille kauppakeskusta, Lehtoaro toteaa tiedotteessa.
Kauppakeskus Jumbo avattiin vuonna 1999 ja viihdekeskus Flamingo 2008. Vuonna 2019 ne yhdistyivät Jumbo-Flamingoksi. Sen jälkeen ympärille on rakentunut uusia asuinalueita.
Tulevina vuosina vierestä tulee kulkemaan myös pikaraitiotie.
– Raitiovaunu tuo yhden palasen lisää saavutettavuuteen ja tämä palvelee osaltaan pitkän aikavälin määrätietoista kehittämistä, Jumbon suurimman omistajan Vantaan Valon toimitusjohtaja Jukka Vakula sanoo.