Uusien autojen rekisteröinnit ovat kuluvana vuonna jääneet kauas pitkän aikavälin keskiarvostaan. Autoala arvioi henkilöautojen ensirekisteröintien määrän jäävän tänä vuonna pienemmäksi kuin kertaakaan vuosikymmeniin.
– Suomessa liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä on noussut jo 13,2 vuoteen, mikä on selvästi EU:n keskiarvoa korkeampi. Suomen autokannasta yli 40 prosenttia, eli noin 1,2 miljoonaa autoa, on vähintään 15-vuotiaita. Autokannan nykyistä nopeampi uusiutuminen olisi tärkeää, sillä liikenneturvallisuus paranee vanhojen autojen korvautuessa uusilla, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tiedotteessa.
Marraskuussa rekisteröitiin 6338 uutta henkilöautoa, mikä on 5 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden marraskuussa. Koko alkuvuoden aikana on rekisteröity yhteensä 67 785 henkilöautoa. Määrä jää 17 prosenttia viime vuoden tammi-marraskuun lukemaa vähäisemmäksi.
Pakettiautoja rekisteröitiin marraskuussa 695 kappaletta, mikä on 20,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Tammi-marraskuun aikana on rekisteröity 8957 pakettiautoa, mikä on 11,9 prosenttia viime vuotta vähemmän.
Liikenneturvallisuus paranisi autokannan uusiutuessa
EU:n yleinen turvallisuusasetus edellyttää, että ensirekisteröitävissä autoissa on 7.7. 2024 lähtien ollut oltava pakollisena uusia turvallisuutta parantavia varusteita, esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä ja peruutustutka tai kamera.
EU-komission arvioiden mukaan turvallisuusasetuksen muutokset vähentävät koko EU-alueella vuosina 2021–2037 yhteensä noin 24 800 liikennekuolemaa.
– Ennakointi liikenteessä, kuljettajien asenteet ja tilannenopeus vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, mutta yksin niillä ei voida estää onnettomuuksia. Myös autojen turvallisuusominaisuuksilta vaaditaan paljon, ja tässä on suuria eroja uuden ja vanhan auton välillä. Tyypillistä on, että uusissa autoissa on paljon turvallisuutta oleellisesti parantavaa ja onnettomuuksia ehkäisevää turvateknologiaa, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala muistuttaa.
Autojen liikenneturvallisuus on parantunut selvästi viime vuosikymmenien aikana, ja tähän on vaikuttanut teknologian kehittyminen. Esimerkiksi turvavyö tuli Suomessa pakolliseksi uusiin autoihin noin 50 vuotta sitten ja ajonvakautusjärjestelmä vuonna 2011. Ajonvakautusjärjestelmä ESC estää auton luisuja ja niistä johtuvia hallinnan menetyksiä. Liukkaalla kelillä ajonvakautusjärjestelmän merkitys korostuu entisestään.
Uusien autojen korirakenteiden kehittyminen on lisännyt niiden turvallisuutta. Autojen muotoilulla ja materiaalivalinnoilla vaikutetaan myös jalankulkijoiden turvallisuuteen.