Suomi ja EU kielsivät lentoyhtiön: taustalta paljastuvat pitkät lonkerot Venäjälle

Onko Southwind Airlines lintu vai kala?
Picture of Laura Halminen
Laura Halminen
Laura Halminen on Verkkouutisten toimittaja
Extra
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vihastunut turkkilainen lentoyhtiö syyttää Suomen viranomaisia juorukelloiksi. Taustalta paljastuu monisyinen rihmasto matkatoimistoja, epäilyjä ja todisteita pakotteiden kiertämisestä, varakas ja julkisuutta välttelevä turkkilais-venäläinen aviopari ja kummallinen kytkös Suomeen.

Southwind Airlines on Turkkiin rekisteröity lomalentoyhtiö, joka ryhtyi etsiytymään Suomen markkinoille viime vuonna. Yksi suomalainen matkatoimisto kertoi jo lokakuussa, että Southwind Airlines ryhtyy kuljettamaan sen asiakkaita eräänä huhtikuisena maanantaina kello 15.40. Vasta pääsiäisviikolla kävi ilmi, että Southwind ei saakaan lupaa liikennöidä Suomeen.

Suomen liikenneviraston päätöstä seurasi Euroopan Unioni: pääsiäisenä levisi uutinen, että koko EU:n ilmatila ja EU-maissa sijaitsevat lentokentät muuttuivat Southwind Airlinesille kielletyksi.

Pakotteita Southwind Airlinesille ei ole määrätty, huomautti Euroopan komission viestintä, kun Verkkouutiset kysyi asiasta huhtikuun alussa.

Ennen pääsiäistä Southwind Airlines lensi esimerkiksi useisiin Saksan kaupunkeihin kotikentältään Turkin Antalyasta. Kun tieto EU:n kieltomääräyksestä levisi, lakkasivat tuolloin muutaman päivän päässä häämöttäneet ja lentotietopalvelu Flighradar 24:ssa vielä näkyneet lennot esimerkiksi Saksan Müncheniin löytymästä Southwind Airlinesin omien sivujen varausjärjestelmässä.

Heti pääsiäisen jälkeisenä tiistaina aamulla lentoyhtiö julkaisi sapekkaan tiedotteen sekä turkiksi että englanniksi. Lausunnon mukaan Suomen viranomaiset aiheuttivat menettelyllään Southwind Airlinesille nuo muissa Euroopan maissa koituvat mittavat vaikeudet.

–Kyseessä on täysin epäreilu, puolueellinen, huhuihin perustuva, pahansuopa toiminto, Southwindin Airlinesin lausunnossa valitettiin. Toimi oli heidän mielestään poliittinen ja ilkeästi ajoitettu juuri pääsiäisen pyhiin.

Suomessa Traficom jätti haetun liikennöintiluvan myöntämättä tultuaan taustaselvitysten perusteella johtopäätökseen, että lentoyhtiön pääasiallinen omistus ja valvonta eivät todellisuudessa kuulu Turkille eikä yhtiön liikennöinti näin ollen ole Venäjä-pakotteita koskevan EU-asetuksen mukaista.

Selkokielellä tämä tarkoittaa, että Traficomin arvion mukaan Southwind Airlinesin taustalla on venäläisiä tahoja, ja venäläisten omistamat lentoyhtiöt eivät saa liikennöidä EU:ssa. Kyseinen asetus kieltää erikseen myös sellaiseen toimintaan osallistumisen, jonka tavoitteena tai seurauksena on pakotteiden kiertäminen. Tällä muotoilulla on pyritty varmistumaan siitä, että kaikenlaiset peitejärjestelyt sisältyisivät kiellon piiriin.

Verkkouutisille Traficom kertoi tuoreeltaan, ettei voi avata Suomessa Southwind Airlinesista tehdyn selvityksen sisältöä tarkemmin. Traficomin pääjohtajan Jarkko Saarimäen mukaan selvityksen sisältämä tieto on turvaluokiteltua.

Suojelupoliisi kommentoi asiaa yleisellä tasolla ja kertoi neuvovansa erilaisia organisaatioita, niin viranomaisia kuin yrityksiä kansallisen turvallisuuden uhkiin liittyvissä kysymyksissä.

–Suomen viranomaiset tekevät hyvin tiivistä ja jatkuvaa yhteistyötä pakotteisiin liittyvissä kysymyksissä. Suojelupoliisin rooli on hankkia tietoa kansallista turvallisuutta vaarantavista ilmiöistä ja estää muun muassa Venäjän pyrkimyksiä kiertää pakotteita. Teemme sitä omalla tiedonhankinnallamme sekä vaihtamalla tietoa kansainvälisten kumppaniemme kanssa, Suojelupoliisista kommentoidaan.

Turkkilaiseksi rekisteröityyn Southwind Airlinesiin liittyviä Venäjä-yhteyksiä ovat havainnoineet aiemmin esimerkiksi Yhdysvaltojen pakoteviranomaiset. Ensin pitää kuitenkin kertoa venäläisestä matkatoimistosta nimeltä Pegas Touristik.

Lentävä hevonen

Pegas Touristik on vuonna 1994 perustettu venäläinen matkatoimisto. Kymmenessä vuodessa se oli jo Venäjän kolmen suurimman matkatoimiston joukossa ja vuonna 2008 se osti oman lentoyhtiön. Nimeksi tuli Nordwind, pohjoistuuli. Vuonna 2021 se lensi jo 28 maailman maahan Euroopassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa.

Pegas Touristikin perusti turkkilainen Ramazan Akpinar veljensä kanssa. Antalyasta kotoisin olevat veljekset ovat kertoneet aloittaneensa matkailualalla myymällä kauan sitten virvokkeita isänsä ajamassa turistibussissa.

Jossain vaiheessa Ramazan Akpinar tapasi naisen, venäläisen Karine Bukrein. Nykyään pariskunnan satumainen liiketoiminta on rekisteröity varsinkin Venäjällä juuri Bukrein nimiin.

Mutta sitten Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Pakotteita ryhdyttiin määräämään lähes heti. Niiden joukossa oli lentokielto, ja määräys omistajayhtiöille että venäläisille lentoyhtiöille vuokratut koneet tuli takavarikoida. Näitä arvokkaita lentokoneita oli yhteensä yli 500. Venäjän presidentti Vladimir Putin puuttui asiaan ja kansallisti koneet Venäjän omaisuudeksi.

Nordwindin käytössä oli liisattuna ainakin 29 Bermudalle rekisteröityä Boeingin ja Airbusin lentokonetta. Nyt ne muuttuivat venäläisiksi ja jatkoivat Nordwindin käytössä. Kesällä 2022 Yhdysvaltojen vientivalvontaviranomainen asetti Nordwindin vientikieltoon.

Viime kesänä USA:n vientivalvonta lisäsi Norwindiin liittyvään vientikieltoonsa Nordwindin omistajan, matkatoimisto Pegas Touristikin. Tässä yhteydessä mainittiin, että yhtiö oli vientikieltoja kiertääkseen ryhtynyt yhteistyöhön turkkilaisen lentoyhtiön kanssa. Tämä yhtiö möi amerikkalaisilla lentokoneilla tehtyjä lentoja Venäjälle.

Nordwindin ja Southwindin logotkin muistuttavat toisiaan. / KUVAT WIKIMEDIA COMMONS

Kun Southwind, etelätuuli, perustettiin, se sai ainakin henkilökuntaa Nordwindilta eli pohjoistuulelta. Venäläinen siviili-ilmailua seuraava Telegram-kanava Aviatorštšina kertoi kesällä 2022, että Nordwind Airlines siirsi jopa 50 lentäjää ja noin sata muuta henkilökunnan edustajaa työkomennukselle Turkkiin, purki heidän työsuhteensa ja solmi tilalle uudet työsuhteet Southwind Airlinesin kanssa. Nykyäänkin Southwind Airlinesin verkkosivujen indeksiosiosta löytyy Nordwind Airlinesin logoja, kuvia ja mainosbannereita.

Mutta mikään lentokone ei pysy ilmassa itsekseen: laitteet tarvitsevat jatkuvaa huoltoa ja erilaisia varaosia. Mutta varaosia ja palveluitakin koskevat Yhdysvaltojen määräämät vientikiellot, jos kyse on venäläisistä lentoyhtiöistä kuten Nordwindista.

USA:n kesän 2023 vientikieltopäätöksessä ei nimetty Southwind Airlinesia, mutta lentokonemoottorivalmistaja Pratt & Whitney tunnisti, kenestä oli kyse. Se tulkitsi, että sen tulee lopettaa Southwind Airlinesin koneiden moottoreille antamassa huoltotuki. Syystä, joka ei täysin selviä julkisista asiakirjalähteistä, Pegas Touristik ja sen myötä myös ”turkkilainen lentoyhtiö” poistettiin vientikieltopäätöksistä. Southwind Airlines valitti asiasta myöhemmin, mutta valitus ei menestynyt sillä Southwind Airlinesia ei koskaan edes ollut nimetty. Moottorien huoltotuki sai tiettävästi jatkua.

Elokuussa 2023 kansainvälinen uutistoimisto Reuters havaitsi, että Nordwind Airlines osti varaosia Turkin Antalyassa sijaitsevalta Ramses Turizm -yhtiöltä. Ramses Turizmin omisti Ramazan Akpinar. Uutistoimisto tavoitti Akpinarin, joka vahvisti omistavansa yhtiön ja olevansa Karine Bukrein aviopuoliso. Lentokoneiden varaosien kiertoreittiä Akpinar ei suostunut kommentoimaan. Kolme päivää Reutersin yhteydenoton jälkeen Nordwindin hankinnat Ramses Turizmilta loppuivat. Sitten Nordwind Airlines ryhtyi tilaamaan varaosia toiselta Antalyassa sijaitsevalta yhtiöltä.

Esimerkiksi tämä kuva löytyi Southwindarilines.com -sivuston sisältövalikosta.
Ukrainassakin lentoyhtiö

Pariskunnan Akpinar ja Bukrei yritysverkosto on laaja ja ulottuu moneen muuhunkin maailmankolkkaan kuin Venäjälle ja Turkkiin. Esimerkiksi Ukrainassa Ramazan Akpinar on ollut mukana vuodesta 2013 alkaen Harkiv Airlines -lentoyhtiössä sekä vuodesta 2004 alkaen toimineessa matkatoimistossa, joka on vuoden 2015 tienoilla omistanut 99 prosenttia Harkiv Airlinesin osakkeista. Ramazan Akpinar on käväissyt kyseisen matkatoimiston johdossa ja edunsaajana talvella 2021. Suunnilleen vuoteen 2023 saakka matkatoimisto oli nimeltään Pegas Touristik. Nykyään se on Longitours, tai ЛОНГІТУРС.

Missä vaiheessa nimi on vaihdettu, ei käy ilmi. Žytomyrissa paikallisoikeudessa tammikuussa 2024 käsitellyssä riita-asiassa käytetään jo nimeä Longitours, mutta joulukuussa 2022 Zaporižžjassa käsitellyssä sopimusriidassa nimi on ollut vielä Pegas Touristik.

Ukrainalainen, pääsääntöisesti kohtuullisen huolellisesti hoidettu matkatoimisto nimenvaihdoksineen on sikäli kiinnostava, että myös Suomessa toimii matkatoimisto nimeltä Longitours.

Suomen Longitours perustettiin 19. lokakuuta 2022. Verkkosivujen domain on rekisteröity 15. lokakuuta.

Ensimmäinen, kesällä 2023 myyntiin tullut pakettimatka suuntautui Turkin Antalyaan. Lennot tehtiin turkkilaisella halpalentoyhtiö Pegasus Airlinesilla. Lokakuussa 2023 Longitours Oy ilmoitti aloittavansa lentoyhteistyön Southwind Airlinesin kanssa. Päivämääräkin oli jo selvillä: maanantaina 22. huhtikuuta 2024 kello 15.40, Longitours Oy ilmoitti Linkedinissa. Joulukuun alussa 2023 yhtiö lupaili aikaisen varaajan etuja Southwindin maanantaisille lennoille, käy ilmi yhtiön verkkosivujen arkistoversiosta.

Southwind Airlines ei ollut tässä vaiheessa vielä sopinut asiasta muiden suomalaisten tahojen kanssa mitään. Sillä ei tiettävästi myöskään ollut sopimusta koneiden huoltamiseen ja tankkaamiseen sekä matkustajien matkatavaroiden käsittelemiseen tarvittavista maapalveluista. Myös eräs erittäin tärkeä asia puuttui: lentoyhtiöllä ei ollut liikenneviraston eli Traficomin myöntämää lupaa. Longitours Oy kuitenkin antoi markkinointipuheellaan ymmärtää, että kaikki olisi selvää – ei muuta kuin matka tilaukseen ja kohti Antalyan lämpöä.

Kansainvälisiä suhteita

Tässä kohdin on hyvä palata vielä hetkeksi pääsiäisen aikaan 2024 ja vihastuneeseen lentoyhtiö Southwindin Airlinesiin. Tiedotteessa, jonka Southwind julkaisi EU-alueen lentojen mentyä mönkään Suomen liikenneviraston vuoksi, se kirjoitti näin:

– Olemme kokeneet vastaavan perättömän väitteen yhtiöstämme uutisissa kun saksalainen lehti Bild julkaisi 22. joulukuuta 2023 uutisen otsikolla ”Putinin lentoyhtiö”, mikä oli perusteetonta ja vailla mitään todisteita. Tästä valeuutisesta, joka julkaistiin pahantahtoisesti juuri joulupyhien alla, ilmoitettiin asiamukaisesti oikeuteen, joka ratkaisi asian hyväksemme ja määräsi uutisen poistettavaksi.

Bildin uutisen julkaisun aikoihin Southwind Airlines oli juuri avaamassa lentoreittiä Istanbulin ja Valko-Venäjän pääkaupungin Minskin välillä. Bild ehdotti, että lentoyhteyttä voitaisiin käyttää hybridisodan välineenä. Tällä tavoin Aljaksandr Lukašenkan hallinto oli jo aiemmin kuljettanut siirtolaisia, jotka se työnsi Minskistä väkisin pyrkimään Puolaan.

Mutta kuinka suomalainen Longitours Oy löysi Southwindin ennen ketään muuta Suomessa ja päätti ensimmäisen lentoajankin?

– Tilauslennot Turkin Antalyaan aloitimme viime kesänä Pegasus Airlines -lentoyhtiöllä ja kartoitimme useita vaihtoehtoja kuten Southwind -lentoyhtiötä, jonka jälkeen päätimme jatkaa Pegasus Airlinesin kanssa myös tälle kesälle, vastaa Longitours Oy:n toimitusjohtaja Toni Räsänen sähköpostitse.

Pegasus Airlines ei nimestään huolimatta liity Pegas Touristikiin. Sen tiedetään kuitenkin vuokranneen Southwind Airlinesilta kalustoa.

Toni Räsänen kertoo, että lentopaikat ovat usein matkapaketin suurin kustannuserä. Niitä välittävät erilaiset palveluntarjoajat ja lippubuukkausyhtiöt, joilla on pääsy lentoyhtiöiden tarjoamiin rajapintoihin. Longitoursilla oli Räsäsen mukaan lentopaikkakyselyitä vetämässä näillä lentopaikkayhtiöillä, ja suunnitelma ostaa lentopaikat Southwind Airlinesilta. Toisin kuitenkin kävi.

Kysyttäessä Räsänen kertoo, etteivät Ramazan Akpinar tai venäläinen Pegas Turistik ”ole mukana” Longitoursissa eikä Longitoursilla ole sopimuksia heidän kanssaan.

– Itselläni on pääomistus ja hallituksessa on jäseniä kuten Hakan Kavalci, jotka tunnen vuosien ajan matkailualalta, Räsänen kertoo.

Räsänen on työskennellyt aiemmin usean muun työnantajan lisäksi myös Aurinkomatkoilla ja Booking.comilla. Hakan Kavalci puolestaan vaikuttaa olevan varsinainen matkailualan konkari.

Sosiaaliseen mediaan lisäämiensä tietojen mukaan Hakan Kavalci työskenteli Pegas Touristikin tuotepäällikkönä 11 vuoden ajan vuoteen 2015 saakka, jolloin siirtyi Pegas Touristikin Turkin-toimiston kehitysjohtajaksi. Vasta joulukuussa 2022 hän siirtyi toimitusjohtajaksi Britanniassa toimivaan Holiday Best UK -matkatoimistoon.

Hallitusammattilainen

Verkkouutiset pyysi nähtäväkseen Longitoursin osakasluetteloa, jonka jokainen yritys on velvollinen pyydettäessä esittämään. Siitä käy ilmi, että kolme neljännestä Longitoursin osakkeista tosiaan omistaa Toni Räsänen. Neljännes osakkeista on Britanniaan rekisteröidyllä Kreutzer Touristik GB -yhtiöllä. Räsänen mainitsee tämän johtuvan Longitoursin saamasta pääomalainasta.

Kreutzer Touristik GB näyttää pieneltä yritykseltä. Sen johtajaksi on merkitty latvialainen kirjanpitäjä. Britannian yritysrekisterin mukaan 75 prosenttia tai enemmän yhtiön osakkeista on kuitenkin israelilaisen miehen hallussa. Samanniminen mies löytyi Israelin yritysrekisterin mukaan vielä tammikuussa 2024 Israelissa toimivan Pegas-matkatoimiston johtotehtävästä.

Suomen Patentti- ja rekisterihallituksen yritysrekisteristä käy ilmi, että Toni Räsäsen ja Hakan Kavalcin lisäksi Longitours Oy:n hallituksessa on myös Britannian kansalainen nimeltä Nicola Jane Cheater. Hän on toiminut myös Holiday Best UK -nimisen pakettimatkayhtiön hallituksessa syksystä 2022 talveen 2023 sekä Pegas Touristik UK -yhtiön hallituksessa syksystä 2014 talveen 2016.

Kun neiti Cheater erosi Pegas Touristik UK:n hallituksesta 27. tammikuuta 2016, hallituksen jäseneksi oli pari viikkoa aiemmin ehtinyt tulla Venäjän kansalainen Karine Bukrei. Samana päivänä, kun Bukrei aloitti, erosi hallituksesta Bukrein aviomies, Pegas Touristikin alun perin Venäjälle perustanut Ramazan Akpinar.

Holiday Best UK:n hallituksessa kuvio kulki toisinpäin. Kun Nicola Cheater erosi sen hallituksesta helmikuussa 2023, merkittiin samana päivänä hallitukseen jäseneksi Ramazan Akpinar.

Pegas Touristik UK:sta vaikuttaa syksyllä 2014 alkaneen Nicola Cheaterin melko laaja hallitusura. Tähän mennessä se on jatkunut jo ainakin 40 yrityksessä pelkästään Britanniassa. Huhtikuussa 2024 Cheater oli edelleen yhdeksän yhtiön hallituksessa. Niistä viimeisimmät viittaavat toimistohotelliin Lontoon Cityssa. Cheaterin kuva ja yhteystiedot löytyvät kuitenkin myös Lexstone Lawyers -lakitoimiston sivuilta. Yhtiö toimii veroparatiisina tunnetulla Jerseyn saarella. Nicola Cheaterin titteli on sivujen mukaan johdon assistentti.

Verkkouutiset kysyi Longitours Oy:n Toni Räsäseltä, kuka Nicola Cheater on ja miksi hän on Longitours Oy:n hallituksessa. Räsänen kertoi, että matkailuala on pieni, joten vanhoja kollegoja ja muita tuttuja on ollut auttamassa käynnistämisessä.

– Nicola on yksi näistä, Räsänen sanoo.

Ei ole kiellettyä perustaa matkatoimisto, jolla on runsaasti kansainvälisiä kontakteja. Ei ole myöskään kiellettyä tai edes kovin kummallista ottaa vastaan apua kavereiltaan, kun perustaa yritystä kuten vaikkapa matkatoimistoa. Ei ole kiellettyä suosia tiettyä lentoyhtiötä, varsinkin jos omat kaverit hyötyvät siitä. Kiellettyä ei ole sekään, mutta hiukan outoa kuitenkin, että lähes joka nurkan takaa kurkistaa yhteys pakotteiden kohteeksi joutuneita lentokoneita käyttävään Nordwind-yhtiöön sekä sen omistajaan, Pegas Touristikiin.

Nicola Cheaterin kotimaa ja pääasiallinen liiketoiminta-alue Britannia ei ole kuulunut Euroopan unioniin enää vuoden 2020 jälkeen. Maantieteelle Britannia, Turkki tai Venäjä eivät kuitenkaan voi mitään. Southwind Airlinesin oli tarkoitus tehdä lentoja Antalyan ja useiden Britannian lentokenttien välillä, mutta lennot olisivat kulkeneet EU-maiden ilmatilan kautta.

Pakettimatkoillaan Southwind Airlinesin lentoja on käyttänyt ainakin Holiday Best UK. Kyseessä on sama yhtiö, jonka hallituksessa on toiminut aiemmin Nicola Cheater ja jonka hallituksessa toimivat edelleen Longitoursin hallituksen jäsen Hakan Kavalci sekä Pegas Touristikin isä Ramazan Akpinar. Holiday Best UK kommentoi iltapäivälehti The Sunille, että aikatauluttaa briteille myydyt lomat uudestaan ja etsii niiden toteuttamiseksi toista lentoyhtiötä.

Nicola Cheater on ollut aktiivinen Linkedin-palvelun käyttäjä koko kuluvan vuoden ja tykännyt säännöllisesti lähes kaikista Longitours Oy:n julkaisusta. Hän kertoo yhdeksi työantajistaan TCA Select Wealth Management -varainhoitoyhtiön. Britannian yritysrekisterin mukaan yritys on lopettanut toimintansa vuonna 2010 – eli seitsemän vuotta ennen kuin Nicola Cheater ilmoittaa aloittaneensa siellä työskentelyn vuonna 2017.

Verkkouutiset otti Nicola Cheateriin yhteyttä lähettämällä hänelle sähköpostia osoitteeseen, joka hänelle on merkitty Lexstone Lawyers -yhtiön sivuilla. Siihen ei vastattu, joten Verkkouutiset lähestyi Cheateria Linkedinissa ja kysyi, miten hän on tullut mukaan suomalaisen matkatoimiston hallitukseen sekä sitä, onko hän työsuhteessa Pegas Touristik -yhtiöön tai Ramazan Akpinariin.

Kysymysten lähettämisestä ehti kulua noin viisitoista minuuttia. Sitten Nicola Cheater poisti Linkedinista koko tilinsä.

Muokkaus 11.4. klo 10.43: Artikkelissa kerrottiin aiemmin, että Longitours Oy ei vastannut pyyntöön toimittaa nähtäville osakasluettelonsa. Osakasluettelo toimitettiin, ja siihen liittyvät tiedot on lisätty artikkeliin.

Lähtö Southwind Airlinesin kotikentältä Antalyasta. / SIMPLY AVIATION / WIKIMEDIA COMMONS

 

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)