Suomen viennin laskeva kehitys on kääntynyt nousuun vuoden toisella kvartaalilla.
– Piristyminen ja optimismi ovat palanneet markkinoille. Pitkän ajan tilauskanta on paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten kesällä, Business Finlandin kansainvälistymispalveluiden johtaja Risto Vuohelainen totesi keskiviikkona Business Finlandin vientiä koskevassa mediatilaisuudessa.
Valtionkonserni Business Finland tarjoaa yrityksille muun muassa kansainvälistymis- ja rahoituspalveluita.
Vuohelainen muistuttaa, että Suomen vienti on edelleen hyvin pienen suuryritysjoukon varassa, ja p&k-yritysten osuus viennistä on hyvin pieni.
Korkojen laskiessa yritysten on helpompaa lähteä investoimaan ja talouskasvun povataan lähtevän liikkeelle jo ensi vuonna.
– Kun talous lähtee uudelleen nousun, ja jos suomalaiset yritykset myöhästyvät siitä, niin sitä on vaikea saada enää kiinni vahvassa nousukaudessa, Vuohelainen muistuttaa.
Business Finlandin Pohjois-Amerikan aluejohtaja Juhani Sirén nosti mediatilaisuudessa esiin muun muassa arktisen alueen toiminnan, joka tulee korostumaan suurvaltojen välillä, ja jossa Suomikin pystyy olemaan mukana.
Yhdysvallat, Kanada ja Suomi allekirjoittivat heinäkuussa Ice Pactin, joka koskee jäänmurtajien yhteistyötä. Sirén arvioi, että Suomella olisi annettavaa jäänmurtajateollisuudessa, koska tällä hetkellä Yhdysvalloissa on vain pari toimivaa jäänmurtajaa.
– Siinä olisi Suomelle hyvä iskunpaikka, Sirén totesi.
Hän nosti muiksi lupaaviksi toimialoiksi muun muassa satamien infrastruktuurin, kaivosteollisuuden, fossiilivapaan terästuotannon, kvanttiteknologian ja ilmastomittausteknologian.
Tällä hetkellä geopolitiikkaa ja geotaloutta ilmentävät esimerkiksi protektionismin sekä kansallisen turvallisuuden nousu. Yhdysvaltojen ja Kiinan välinen valtakamppailu on merkittävin tekijä kehityksessä.
Miten yritykset pystyvät vastaamaan kilpailuun ja hyötymään kehityksestä?
– Esimerkiksi, jos haluaa toimia Kiinassa, kannattaa miettiä, toimiiko sellaisella kriittisellä toimialalla, jota rajoitetaan. Pitää olla aika varma, mitä lähtee tekemään, jos toimii kriittisellä alalla, Vuohelainen muistutti mediatilaisuudessa.
Samalla hän painotti, että esimerkiksi kulutustavaroissa Kiina on valtava ja kasvava markkina.
– Ei Kiinan markkinaa pidä pelätä. Jos tuote on sellainen, että sillä on selkeä potentiaali ja kilpailukyky markkinalla, niin sinne vaan. Kiina on todennäköisesti yhtä kilpailtu kuin USA, mutta kasvuvauhti on ehkä kovempi tietyllä alueella.
Vuohelainen korosti myös valmistautumisen merkitystä.
– Kotitehtävät pitää tehdä hyvin kuntoon, kun lähtee maailmalle.
Sirén muistutti, että tässä maailmantilanteessa yrityksen ei kannata lähteä valtaamaan koko maailmaa.
– Lähtisin miettimään 1-2 strategista vientimarkkina-aluetta. Jos haluaa lähteä USA:han, Kiinaan tai Intiaan, niin pitää olla kassa kunnossa. Pitää valmistautua siihen, että toiminnan ylösajaminen saattaa kestää. Lisäksi pitää fiksusti hyödyntää valtiollisia, osavaltiollisia tai provinssikohtaisia tukielementtejä. Sieltä saa kyllä vipua omalle sijoitukselle. Mieluusti selvittää hyvin paikalliset asiat ja mahdollisuudet, Sirén tiivisti.