Suuri valiokunta on päättänyt eduskunnan kannan neuvotteluihin niin sanotusta CSAM-asetusehdotuksesta, jonka tavoitteena on lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ennaltaehkäisemiseminen ja torjuminen.
Suuri valiokunta katsoo, ettei Suomen tule hyväksyä EU:n puheenjohtajamaan kompromissiesitystä tunnistamismääräystä koskevilta osin. Suuri valiokunta sai asiasta lausunnot perustuslakivaliokunnalta, hallintovaliokunnalta ja liikenne- ja viestintävaliokunnalta.
Suuri valiokunta katsoo, ettei puheenjohtajamaan kompromissiesitys vastaa suuren valiokunnan aiemman lausunnon mukaisia edellytyksiä hyväksyttävästä neuvottelutuloksesta eikä ota huomioon perustuslakivaliokunnan aikaisempia kannanottoja.
Suuren valiokunnan päättämä eduskunnan kanta on valtioneuvostolle poliittisesti velvoittava ohjeellinen lähtökohta neuvotteluihin.
Tänään hyväksytyssä lausunnossaan suuri valiokunta toteaa, että puheenjohtajamaan kompromissiehdotus sisältää lukuisia kannatettavia toimia, ja pitää ehdotusta pääosin hyväksyttävänä.
Ehdotuksen ongelmat liittyvät tunnistamismääräystä koskevaan sääntelyyn, jonka nojalla verkkopalveluntarjoajia velvoitettaisiin tunnistamaan ja torjumaan lasten hyväksikäyttöaineistoa (Child Sexual Abuse, CSA).
Tunnistamismääräystä koskevat ratkaisut ovat keskeinen osa sääntelyä ja kompromissiehdotuksen hyväksyttävyyden arviointia kokonaisharkinnan perusteella.
Suuri valiokunta kiinnittää valtioneuvoston vakavaa huomiota perustuslakivaliokunnan valtiosääntöoikeudellisiin huomioihin, jotka liittyvät erityisesti luottamuksellisen viestin salaisuuden oikeuteen.
Suuri valiokunta katsoo, että ehdotetun kaltainen malli johtaisi tosiasiassa viestinnän massavalvontaan ja kiertäisi päästä päähän -salauksen tarkoituksen, koska valvonta toteutettaisiin mahdollistamalla viestien tekninen tunnistaminen jo viestijän päätelaitteessa ennen kuin viestin sisältö salautuu.
Suuri valiokunta katsoo, että malliin sisältyy merkittävä väärinkäytösten riski ja sen käyttöönotto heikentäisi viestintä- ja tietojärjestelmien turvallisuutta ja kyberturvallisuutta.
Malli olisi teknisesti haastava toteuttaa luotettavasti ja saattaisi johtaa tietoturvallisia viestintäpalveluja tarjoavien palveluntarjoajien vetäytymiseen Euroopan markkinoilta.
Lisäksi malli voisi aiheuttaa runsaasti perusteettomia epäilyjä lainvastaisen materiaalin levittämisestä ja sitä olisi helppoa kiertää esimerkiksi muuttamalla kuvan tai videon sisältöä tai salaamalla kuva tai videosisältö erikseen käyttäjän päätelaitteessa. Ehdotuksen hyöty rikostutkinnan kannalta olisi siten varsin rajallinen.
Suuri valiokunta kiinnittää huomiota ehdotuksen mahdolliseen ristiriitaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa. Suuri valiokunta pitää kyseenalaisena, voiko ennakollinen suostumus kuva- ja videoviestien tunnistamiseen palveluntarjoajan ehtojen mukaisesti olla yleisessä tietosuoja-asetuksessa edellytetty yksilöity ja aidosti vapaaehtoinen ja yksiselitteinen tahdonilmaisu.
Suuri valiokunta katsoo, että valtioneuvoston tulee aktiivisesti edistää EU-tasolla oikeudellista sääntelyä, jolla voidaan saavuttaa käsittelyssä olevan ehdotuksen tavoitteet.
Suuri valiokunta pitää lapsiin kohdistuvan hyväksikäytön ja seksuaalisen väkivallan torjumista ensisijaisen tärkeänä ja katsoo, että ilmiön ennaltaehkäisyyn ja torjuntaan tulee löytää luotettavia ja tehokkaita oikeasuhtaisia keinoja, jotka ovat linjassa viestinnän luottamuksellisuuden suojan ja muiden perusoikeuksien kanssa.
Suuri valiokunta pitää lasten oikeuksien toteutumisen kannalta erittäin tärkeänä, että ehdotuksen päämäärät voidaan toteuttaa ennen kuin nykyisen EU-tason sääntelyn voimassaolo päättyy. Palveluntarjoajien mahdollisuus jatkaa CSA-materiaalin vapaaehtoista tunnistamista ja raportointia on turvattava.
Suuri valiokunta edellyttää, että eduskunta pidetään jatkossa hyvin tietoisena CSAM-ehdotusta koskevien neuvottelujen etenemisestä. Eduskunnalle annetun tiedon tulee olla kattavaa ja oikea-aikaista siten, että eduskunnalla on tosiasialliset mahdollisuudet vaikuttaa kansallisiin neuvottelutavoitteisiin ja sitä kautta neuvottelutulokseen.