Taksien vertailu pelkän hinnan perusteella vie kuluttajaa harhaan, Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson sanoo.
Mediassa on viime aikoina tuotu esille taksien hintavertailuja. Esimerkiksi MTV Uutiset kertoi, että viiden kilometrin matka Helsingin tuomiokirkolta Triplan ostoskeskukselle Pasilaan maksoi Uber-sovelluksessa 8,5 euroa. Taksi Helsinki veloitti samasta matkasta 24,5 euroa.
Taksiliiton mukaan tällainen ”polkuhinnoittelu ei kestä päivänvaloa”. Liiton laskelmien mukaan 8,5 euron matkasta jää yrittäjälle palkkaa 1,15 euroa, kun verot, muut maksut ja velvoitteet on hoidettu.
Taksiliiton arvion mukaan näitä viiden kilometrin ja 8,5 euron ajoja tulisi parhaimmillaankin tunnissa vain neljä, koska seuraava asiakas on harvemmin heti odottamassa päättyvän matkan määränpäässä. Näin neljällä ajolla tuntipalkaksi jää 4,60 euroa.
–Taksiyritykset voivat lain mukaan hinnoitella itse palvelunsa ja kilpailu on tervetullutta, mutta kaikkien pitää pelata samoilla säännöillä. Velvoitteensa hoitava yrittäjä ei voi näillä hinnoilla tulla toimeen. Jos jättää asianmukaiset verot, vakuutusmaksut ja YEL-maksut maksamatta, tulot nousevat tietysti paremmaksi, mutta toiminta ei kestä päivänvaloa ja syö samalla pitkäjänteistä yrittäjyyttä ja ammattimaista palvelua. Häviäjänä on sekä asiakas että yhteiskunta, Taksiliiton toimitusjohtaja Mickelsson sanoo tiedotteessa.
Taksiliitto esittää ratkaisuksi tehokkaampaa valvontaa. Verohallinnon tulee liiton mukaan saada aukoton näkyvyys taksiyritysten tuloihin.
Taksiliiton teknisen asiantuntijan Ville Jaakolan mukaan tällä hetkellä niin ei ole. Esimerkiksi ilman taksamittaria osa auton ajoista voidaan helposti ajaa kassan ohimyyntinä. Sovelluksista ei tallennu esimerkiksi kokonaisajosuoritetta, joka voitaisiin verotarkastuksessa todentaa.
Verohallinto edellyttää, että taksin kokonaiskilometrit eritellään yksityis- ja ammattiajoihin, joista jälkimmäiset vielä tuloa tuottaviin ja tuloja tuottamattomiin ajoihin. Vain taksamittari tallentaa tiedot verottajan edellyttämän erittelyn mukaisesti.
–Muun muassa viikonloppuiltoihin on syntynyt alhaisia hintoja kompensoivaa hinnoittelua, joka ei vastaa millään muotoa ilmoitettuja hintoja. Suomessa on useita yrityksiä, jotka hoitavat velvoitteensa ja pystyvät läpinäkyvään hinnoitteluun. Viisautta on olla osallistumatta toimintaan, jossa kuljettaja ei saa palkkaansa rehellisesti, Mickelsson toteaa.