Suomen ja Viron välisen sähkökaapelin vauroittamisesta epäilty öljytankkeri Eagle S on lähes neljänneskilometrin pituinen ja pystyy kantamaan ruumassaan lähes puoli miljoonaa tynnyriä raakaöljyä, selviää Marinetrafficin datasta. Sen omistussuhteet vaikuttavat kuitenkin epäilyttäviltä.
Vuonna 2006 kiinalaiselta Jingjiangin telakalta valmistunut tankkeri oli matkalla Venäjän Ust-Lugan öljysatamasta Suezin kanavan tuntumassa sijaitsevaan Port Saidiin. Matka kuitenkin keskeytyi Suomenlahdella sabotaasiepäilyjen vuoksi.
Eagle S:n historiasta löytyy moninaisia käänteitä.
Valmistuessaan alus rekisteröitiin aluksi Saksan lipun alle, mutta jo saman vuoden maaliskuussa alus rekisteröitiin Singaporeen nimellä FR8 Pride. Vuonna 2007 alus rekisteröitiin uudelleen Marshallinsaarille, ja vuonna 2012 se nimettiin uudelleen LR Mimosaksi. Kolme vuotta myöhemmin alus sai nimen Norstar Intrepid.
Cookinsaarille alus rekisteröitiin heinäkuussa 2023. Samalla alus sai nykyisen nimensä, Eagle S.
Alus on yhteensä 229 metriä pitkä ja 32 metriä leveä. Sen valtavaan ruumaan mahtuu 531 281 tynnyriä öljyä, eli noin 34 olympiakokoista uima-allasta. Sen huippunopeus on 15 solmua, noin 28 kilometriä tunnissa.
Shipspottingin mukaan aluksen omistaisi dubailainen varustamoyritys Caravella Llc, jolla olisi merenkulkulogistiikan tietoja keräävän Magicportin mukaan suorassa omistuksessa vain yksi alus – Eagle S. Lisäksi varustamo operoisi kahdeksaa muuta alusta, joita se ei suoraan omista.
Yrityksen verkkosivuilla Caravellan erikoistuneen tehokkaaseen ja luotettavaan kaasu- ja öljytuotteiden kuljetukseen. Yrityksen pääkonttoriksi on rekisteröity yksittäinen huone Dubain laitamilla sijaitsevassa luksushotellissa.
Tietoja yrityksen omistajista tai johtajista ei yrityksen verkkosivuilla listata.
Eagle S:n varsinaiseksi operoijaksi on kuitenkin listattu intialainen varustamoyritys Peninsular Maritime India Pvt Ltd, jonka pääkonttori sijaitsee pienessä toimistorakennuksessa Mumbaissa. Yhtiö kertoo verkkosivuillaan operoivansa kahdeksaa öljytankkeria.
Ukrainalainen ajatuspaja KSE on aiemmin listannut toisen yrityksen operoiman öljytankkerin, Norstar Invictuksen, osaksi Venäjän varjolaivastoa.
Ennen Ukrainan sotaa Eagle S vaikuttaa pysähdystietojen perusteella kuljettaneen öljyä Saudi-Arabiasta ja Arabiemiraateista Yhdysvalloissa ja Intiassa sijaitseviin öljysatamiin. Nyt alukselle on kuitenkin kehitelty toinen käyttötarkoitus, Venäjän sotakassan lihottaminen.
Merenkulku-uutisiin keskittyvän Lloyd’s Listin mukaan Venäjän varjolaivastossa liikkuukin yhteensä 26 ikääntyvää, pääosin Cookinsaarille rekisteröityä öljytankkeria, jotka on rekisteröity erinäisiin epämääräisiin peiteyhtiöihin.