Häiriökäyttäytyminen vähittäiskaupoissa on koronapandemian jälkeen lisääntynyt. Joissain pääkaupunkiseudun Alepoissa kokeillaankin nyt uutta keinoa myyjien suojaamiseksi, uutisoi Taloussanomat.
Mahdollisena ratkaisuna ”kassaraivoon” on kokeiltu kassan ympäri rakennettua pleksisuojaa. Suojia on rakennettu ainakin kuuteen Helsingissä ja Vantaalla sijaitsevaan kauppaan.
SOK:n riskienhallinnan päällikkö Janne Ahtoniemen mukaan negatiivista palautetta suojista ei ole tullut. Sen sijaan pleksit on koettu turvallisuutta lisäävänä.
Suojien lisäksi turvallisuutta pyritään vahvistamaan koulutuksella, erilaisilla teknisillä turvaratkaisuilla sekä yhteistyöllä turvallisuuspalveluita järjestävien kumppaneiden kanssa.
Ahtoniemi kuitenkin painottaa, että kyseessä on toistaiseksi vasta kokeilu, johon syynä on työntekijöiltä saatu palaute. Häiriökäyttäytyminen ei ole palannut entiselle tasolleen koronapandemian jälkeen.
– Yleisesti ottaen häiriökäyttäytyminen palvelualoilla on ollut kasvussa koronasta lähtien, Ahtoniemi tiivistää.
Palvelualojen ammattiliitto Pamin teettämän kyselyn tulokset tukevat Ahtoniemen väitettä. Kyselyn mukaan häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt, ja se kohdistuu etenkin vähittäiskaupan parissa työskenteleviin.
Tyypillisesti häirintä on sanallista, esimerkiksi uhkailua tai haukkumista. Nimittelyä on kohdannut 70 prosenttia myyjistä, seksuaalista häirintää noin 50 prosenttia. Tyypillisesti tällaisen häirinnän kohteeksi joutuvat etenkin nuoret ja naiset.
– Tämä on ollut nouseva trendi, vaikka mitään rakettimaista kehitystä ei ole ollut, tiivistää PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä.
Kähärä muistuttaa myös, että vaikka pleksiseinät voivat suojata fyysiseltä väkivallalta, ei sanalliseen väkivaltaan niistä ole apua.
Toistaiseksi suojia on kokeiltu vain ja ainoastaan pääkaupunkiseudulla. K-Market-ketjun operatiivisen johtajan Teemu Naumasen mukaan häiriökäyttäytymisen lisääntyminen on havaittu myös Keskon myymälöissä, mutta toistaiseksi kassasuojia ei ole päätetty kokeilla.
Pam ja Kaupan liitto ovat myös kannattaneet yhtenä ratkaisuna hallitusohjelmaan kirjattua yrityslähestymiskieltoa, jonka avulla toistuvasti häiritsevästi käyttäytyville asiakkaille voitaisiin asettaa lainvoimainen lähestymiskielto.