Ruoan hinnan nousu on tuonut punalaputettujen tuotteiden metsästämisen koko kansan tietoisuuteen, uutisoi Taloussanomat. Jotkut kuitenkin kyseenalaistavat, tulisiko varakkaampien ihmisten saada haalia tuotteita, sillä jokainen marketissa ostettu punalaputettu tuote on pois ruoka-apujonoista. Useat järjestöt kertovatkin vaikeuksista hävikki- ja ylijäämäruoan määrän vähentyessä koko maassa.
Ruokahävikin määrä on päässyt pienentymään aletuotemenekin, kauppojen ja teollisuuden tehostuneiden prosessien sekä hävikkiruokaa myyvien kaupallisten toimijoiden ansiosta. Vantaan Yhteinen pöytä -palveluverkoston palveluesimies Hanna Kuisma pitää hävikkiruoan oikeudenmukaisesta jaosta käytävää keskustelua tärkeänä.
– Ymmärrän että mitään selkeää sääntöä ei voi olla siitä, kuka aleruokaa saa ostaa. Mutta hyvä että tästä puhutaan. Kukin voi tietysti pohtia tahoillaan, kuinka suuri tarve itsellä on aletuotteille, Kuisma sanoo ja korostaa, että maailmat voivat eri tuloluokkien välillä olla erkaantuneita toisistaan. Jollekin kaksikin euroa päivässä on iso raha.
Samalla, kun apua tarvitsevien määrä on kasvanut, on hävikkiruoan saatavuus vähentynyt. Esimerkiksi lahjoituksina saatavan ruoan määrä laski vuosien 2021-2022 välillä 27 prosenttia. Esimerkiksi SOK Marketkaupasta kerrotaan punalaputettujen tuotteiden menevän aiempaa nopeammin kaupaksi.
Myös reilu vuosi sitten alkanut Ukrainan sota vaikutti osaltaan elintarviketeollisuuden ja tukkujen hävikkiruoan määrään, jonka kerrotaan vähentyneen noin kolmanneksen viime vuonna. Yleinen hintojen nousu sai yritykset syynäämään kaikkea hävikkiä tarkemmin tappioiden välttämiseksi, Kuisma pohtii.
Lisäksi osa ruoka-apua toimittavista järjestöistä kamppailee rahoituksen kesto-ongelman kanssa, sillä rahoituksen määrä ei ole riittävä. Samalla sen jatkuvuus aiheuttaa huolta. Operaatio Ruokakassista kerrotaankin, että valmisteilla on suurkonsertti, jonka avulla rahoitusta olisi tarkoitus kerätä jopa vuosiksi. Ponnistus on kuitenkin järjestölle iso.
– Joka kuukausi mietitään, mistä joudutaan tinkimään, sanoo Operaatio Ruokakassin viestintävastaava Linda Ahmeti.