Omaposti-mobiilisovellus kuvattuna Helsingissä. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Tämä harmittaa suomalaisia sähköisissä viesteissä

Asiointi halutaan keskittää yhteen paikkaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Virallinen sähköinen viestintä on suomalaisten mielestä liian hajallaan eri palveluissa ja lähes kaikki kaipaavat yhtä palvelua kokoamaan viestit, laskut ja dokumentit. Muun muassa nämä seikat selviävät tuoreesta kyselytutkimuksesta.

Tutkimusyhtiö Norstatin Postin toimeksiannosta tekemään kyselytutkimukseen vastasi kevään 2024 aikana 2 520 vastaajaa. Otos on painotettu suomalaista työikäistä väestöä vastaavaksi.

– Digitaalinen viestintä tulee lisääntymään tulevina vuosina voimakkaasti, ja halusimme selvittää, miten suomalaiset haluavat vastaanottaa sähköisiä viestejä, kertoo Postin vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Anna Storm tiedotteessa.

– Tutkimus piirsi selvän kuvan: nykytilanne on hajanainen ja suomalaiset kaipaavat yhtä, selkeää palvelua. Erityisesti kotimaisiin toimijoihin luotetaan, hän jatkaa.

Kun suomalaiset vastaanottavat virallisia viestejä ja kirjeitä, sähköposti (78 prosenttia) on edelleen yleisimmin käytetty kanava. Omaposti (58 prosenttia), Suomi.fi (54 prosenttia) sekä tekstiviesti (52 prosenttia) ovat seuraavaksi yleisimpiä. Muut vaihtoehdot, kuten eri palveluntarjoajien sovellukset jäävät yleisyydessään huomattavasti pienemmiksi.

Yli puolet (54 prosenttia) vastaajista oli samaa mieltä siitä, että virallisten asioiden hoitamiseen liittyvä viestiminen ja dokumentaatio on liian hajallaan eri palveluissa. Vain viidennes (19 prosenttia) vastaajista oli tästä eri mieltä.

Kysyttäessä vastaajien tarpeista tulevaisuudessa lähes kaikki vastaajat (89 prosenttia) pitivät tärkeänä sitä, että digitaaliset viestit ja ilmoitukset virallisiin asioihin liittyen ovat yhdessä paikassa. Myös laskujen vastaanotto (86 prosenttia) sekä digitaalisten dokumenttien säilytys (91 prosenttia) haluttiin yhteen paikkaan.

– Vastaukset kertovat, että yksityiset digipostilaatikot kuten Omaposti tarjoavat käyttäjäystävällisen väylän myös digitaaliselle viranomaisviestinnälle. Toivomme, että tämä huomioidaan myös lainsäädännössä, jota parhaillaan valmistellaan, Storm sanoo.

Tietoturva on kuluttajille tärkeää

Tietoturva nähdään tärkeänä tekijänä palveluissa. Neljä viidestä vastaajasta (84 prosenttia) piti tärkeänä sitä, että voivat itse kontrolloida miten ja mihin heidän tietojaan käytetään.

Enemmistö (63 prosenttia) vastaajista sanoi luottavansa siihen, että kotimaiset, tunnetut toimijat eivät käytä tietojaan väärin. Eri mieltä tästä on joka kuudes (16 prosenttia) vastaaja.

Omapostia käyttää enemmistö (84 prosenttia) työikäisistä. Nuorista käyttäjiä on lähes jokainen (92 prosenttia). Eniten palvelua käytetään pakettien seuraamiseen (75 prosenttia) mutta jo nyt yli puolet käyttäjistä (60 prosenttia) käyttää Omapostia kirjeiden ja laskujen vastaanottamiseen.

– Olemme kehittäneet Omapostia sähköisenä postilaatikkona jo useiden vuosien ajan, ja tämä näkyy sekä käytön yleisyydessä että luotettavuudessa. Omapostilla onkin jo 2,8 miljoonaa rekisteröityä käyttäjää, Storm sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)