Lähes kaksi kolmannesta sähkönkäyttäjistä hyväksyisi vain kolmen tunnin sähkökatkon laissa tavoitteeksi asetetun 36 tunnin sijaan. Sähköverkkoyhtiö Elenian asiakaskyselyn mukaan yli 80 prosenttia odottaa, että sähkökatko ei ylitä kuutta tuntia, ja 93 prosenttia katsoo, että pisin kohtuullinen sähkökatko kestää alle 12 tuntia.
Erityisesti haja-asutusalueiden asukkaat toivovat sähkönjakelun toimitusvarmuuden parantamista. Sähkömarkkinalain mukaan taajamissa ei saa esiintyä yli kuuden tunnin keskeytystä ja haja-asutusalueilla yli 36 tunnin keskeytystä vuoden 2036 jälkeen.
Suomen sähköverkkoyhtiöt ovat kesäkuun lopussa toimittaneet Energiavirastolle vuoteen 2036 saakka ulottuvat kehittämissuunnitelmansa, jotka olivat asiakkaiden kuultavana.
– Asiakaspalaute oli vuoden 2022 kehittämissuunnitelman kuulemisessa vastaavaa kuin nyt. Vuorokausi sähköttä on sietokyvyn ehdoton maksimi, toteaa tiedotteessa Elenian toimitusjohtaja Jorma Myllymäki.
Elenia pyysi vastaajilta näkemyksiä sähköverkon kehittämisestä, toimitusvarmuuden tasosta sekä energiamurroksen vaikutuksista sähkön käyttöön. Vastaukset korostavat sähkönkäytön varmuutta. Verkon maakaapelointia arvostetaan sen säävarmuuden vuoksi.
Vastausten mukaan taajamissa ollaan tyytyväisempiä toimitusvarmuuden nykytasoon. Sen sijaan haja-asutusalueella lain 36 tunnin sähkökatkon kattoa pidetään liian pitkänä.
– Asiakkaat odottavat johdonmukaisesti parempaa sähkönjakelun varmuutta, mutta vuoden alussa voimaan tulleet Energiaviraston valvontamenetelmät leikkaavat investointeja ja viivästyttävät asiakasodotusten täyttämistä, Myllymäki sanoo.
Tuuli- ja aurinkosähkön vuoksi tarvitaan kulutusjouston ratkaisuja sähkön tuotannon ja kulutuksen tasapainottamiseen. Elenia kertoo meneillään olevan sähkönkulutuksen mittausuudistuksen luovan pohjaa tälle kehitykselle. Reilusti yli 250 000 asiakkaalle on jo asennettu uusi sähkömittari, joilla voi seurata omaa sähkönkulutusta lähes reaaliajassa sekä tarkastella sähkökuormien jakaantumista vaihekohtaisesti.