Rengasvaurion saanut auto nostetaan Hinaus Sjöbergin hinausauton kyytiin Espoossa 18. maaliskuuta 2022. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Tämä on yleisin syy auton hinaukselle – yksi merkki korostuu

Hinattavaksi joutumisella on selkeä yhteys ajokilometreihin ja auton ikään.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

POP Vakuutus selvitti, mitkä ovat yleisimpiä syitä auton hinaukseen teillä.

Selvityksen mukaan moottorivika on yleisin hinauksen syy kaikilla vertailun autoilla noin 30 prosentin osuudella. Näistä vioista suhteellisesti suurin osa löytyy Audeista. Audien hinauksista jopa 40 prosenttia johtuu moottorivioista.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Toiseksi yleisin syy auton hinaukseen on se, ettei se käynnisty. Suhteellisesti käynnistysongelmia on eniten Hyundailla, Renaultilla ja Nissanilla. Kokonaistilastoa tarkastellessa autot jättävät starttaamatta vajaassa 13 prosentissa tapauksista.

Yleisimpien ongelmien TOP5-listalle nousevat myös viat vaihteistossa ja rengasongelmat. Vaihteiston kanssa on ongelmia noin seitsemässä prosentissa tapauksista ja rengasongelmiin matka päättyy vajaalla kuudella prosentilla. Kolarointi sijoittuu kokonaistilastossa sijalle kuusi ja kyseiseen syyhyn matka päättyy 4,5 prosentilla.

Hinattavaksi joutumisella on selkeä yhteys ajokilometreihin ja auton ikään. Vuosien ja kilometrien karttuessa auton huolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on suuri merkitys auton kuntoon.

– Mitä enemmän ajokilometrejä vuodessa kertyy, sitä suuremmalla todennäköisyydellä auto päätyy hinaukseen. Ja kun kertyy kilometrejä, kertyy autolle usein myös ikävuosia, joka näkyy luonnollisesti hinaustilastossa siten, että yli 10-vuotiaita autoja hinataan eniten ja hinausmäärät tasaisesti kasvavat, mitä vanhempi auto on, kertoo POP Vakuutuksen korvauspuolen operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta tiedotteessa.

Auton kunnosta huolehtimisella on suora vaikutus matkan keskeytyksiin. Tämän vuoksi esimerkiksi akun kunto kannattaa tarkistaa aina ennen pakkaskelejä. Samoin auton renkaiden pultit suositellaan jälkikiristämään 100 kilometrin ajon jälkeen niiden vaihtamisesta.

Jos auto sattuu jättämään tielle, oli syynä sitten moottorivika tai rengasrikko, voi kaverin hinausavuksi soittaminen paikalle houkuttaa. Kokemattoman kuskin suorittama omatoimihinaus voi kuitenkin aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle ja aiheuttaa pahimmillaan jopa onnettomuuden.

– Tämän lisäksi nykyautojen tekniikka saattaa aiheuttaa sen, ettei auto ole turvallisesti hinattavissa, jos ajoneuvon sähköinen ajolaitteisto ei toimi. Hinatessa autolle voi myös aiheutua entistä enemmän lisävahinkoa sillä esimerkiksi auton vaihteisto rikkoutuu herkästi. Siksi hinaukseen suositellaan käyttämään osaavaa ja ammattitaitoista hinauskumppania, Lehmusvirta päättää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS