Newnew Polar Bear Kaliningradin satamassa. Alus lennätti siellä Venäjän lippua. / Telegram

Tämä tiedetään Suomenlahden kiinalaislaivan mystisestä omistajasta – vahvat kytkökset Venäjään

Arktisen meriväylän käyttäminen edellyttää läheistä yhteistyötä Venäjän viranomaisten kanssa.
Picture of Antti Kirkkala
Antti Kirkkala
Verkkouutisten tuottaja
Picture of Kasperi Summanen
Kasperi Summanen

Kasperi Summanen on Verkkouutisten ja Nykypäivän päätoimittaja.

Extra
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Keskusrikospoliisi on kertonut epäilevänsä Balticconnector-kaasuputken vaurion aiheuttamisesta Hongkongin lipun alla purjehtivaa Newnew Polar Bear -rahtialusta.

Tapahtumien kulku on osoitettu KRP:n mukaan todistusaineiston ja datan perusteella. Kaasuputken vauriopaikalle johtaa 1,5–4 metriä leveä raahausjälki.

Vauriopaikan läheltä löytyi ankkuri, joka vaikuttaa olleen kosketuksissa kaasuputken kanssa. Newnew Polar Bear -alukselta ei ole ilmaistu halua yhteistyöhön lukuisista yhteenotoista huolimatta. Asiaa pyritään selvittämään yhdessä Kiinan viranomaisten kanssa.

Noin 170-metrisen konttilaivan kotisatama on Kyproksella sijaitseva Limassol. Sen omistaa kiinalainen Hainan Yangpu Newnew Shipping Co. -niminen yhtiö, joka on herättänyt ihmetystä myös Kiinassa.

Venäjän ydinvoimayhtiö Rosatom myönsi sille hiljattain liikennöintiluvan Atlantin ja Tyynenmeren väliselle Koillisväylälle. Yhtiö kuljettaa rahtia Pietarista Kiinaan yhdessä Torgmoll-logistiikkayhtiön kanssa. Viime vuonna perustettu yhtiö on Alphaliner-palvelussa maailman 50 suurimman rahtiyhtiön joukossa.

Strateginen reitti pohjoisessa

Hainan Yangpu Newnew Shipping solmi syyskuussa yhteistyösopimuksen Torgmoll-logistiikkayhtiön kanssa Vladivostokissa pidetyn talousfoorumin yhteydessä. Portnews-sivuston mukaan tavoitteena on kehittää konttiliikennettä Venäjän, Tyynenmeren alueen ja Lähi-idän välillä.

Newnew Shipping on liikennöinyt kuluvan vuoden aikana useiden kiinalaissatamien välillä. Siitä tuli kesällä ensimmäinen kansainvälinen toimija, joka kuljetti rahtia Pietarin ja Kiinan välillä Koillisväylää pitkin. Arktisen meriväylän kehittäminen lukeutuu Venäjän strategisiin tavoitteisiin.

Sitä voidaan hyödyntää muun muassa raakaöljykuljetuksissa Kiinaan. Niiden merkitys Kremlille on kasvanut Ukrainan sodan myötä asetettujen kansainvälisten talouspakotteiden seurauksena.

Newnew Polar Bear -alus Rajavartiolaitoksen kuvassa. / LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Kiinalainen Torgmoll-yhtiö on toiminut linkkinä Venäjälle useiden meri- ja rautatieyhteyksien avaamisessa. Venäjän valtiollinen TASS-uutistoimisto kertoi viime vuoden elokuussa Torgmollin saaneen valmiiksi uuden rautatieyhteyden Amurin alueelle. Sitä pitkin kuljetetaan rahtia Kiinasta Venäjälle. Torgmollia on kutsuttu eri lähteissä joko yhdeksi Newnew Shippingin omistajista tai jopa sen emoyhtiöksi.

Loadstar-sivuston mukaan marraskuussa 2021 perustetun Newnew Shippingin omistaisi 50-prosenttisesti Hainan Fute Trading -yhtiö. Huatong Automobile Investment -yhtiön osuus on 20 prosenttia, Haikou Liang’en Multimodal Transport -yhtiön 15 prosenttia ja Shanghai Torgmoll Supply China Management -yhtiön 15 prosenttia.

Kesällä 2021 perustetun Hainan Futen omistaa Zhang Chuanrong 97 prosentin osuudella ja Wang Peng kolmen prosentin osuudella. Wang Pengin kerrotaan toimivan yhtiön johdossa. Verkkouutiset ei ole pystynyt varmistamaan omistuspohjaa virallisista lähteistä.

Newnew Polar Bear lähti ensimmäiselle arktiselle matkalleen tämän vuoden heinäkuussa. Navigaatioapua sille tarjosi Rosatomin alainen pohjoisesta merireitistä vastaava Glavsevmorput-organisaatio, jonka päällikkö Sergei Zybko sai vuonna 2018 ansiomerkin presidentti Vladimir Putinilta.

Rahtilaivalla kerrotaan olleen venäläistä miehistöä arktisella merimatkalla. Tiedotteen mukaan mukana oli ainakin ”kokenut asiantuntija”.

Salaperäisen yhtiön nopea nousu

Rahtilaiva saapui Kaliningradiin kuuden viikon matkan jälkeen. Alueen kuvernööri Anton Alikhanov kertoi asiasta Telegram-julkaisussaan 6. lokakuuta. Shanghaista lähteneen aluksen päämäärä oli Pietari.

– Kuljetusyhtiö aikoo tehdä tästä reitistä pysyvän. Se on osoittautunut halvemmaksi ja nopeammaksi kuin liikennöinti Suezin kanavan kautta, Alikhanov sanoi.

”Salaperäiseksi” kuvaillun yhtiön hämmästyttävän nopeasta noususta on keskusteltu kiinalaisella Zhihu-sivustolla. Syyskuussa 2022 perustettu Hainan Yangpu Newnew Shipping oli alle vuoden kuluttua rahtilaivayhtiöiden top 50 -listauksessa yhdellätoista aluksellaan.

Venäläiset jäänmurtajat auttavat kiinalaisaluksia pohjoisella reitillä. / Rosatom

Avattujen reittien määrää kuvaillaan valtavaksi. Erityisesti pääsy strategiselle Koillisväylälle on herättänyt huomiota. Meriliikennettä seuraavassa kiinalaismediassa ihmetellään, miksei yhtiöllä ole siitä huolimatta kiinalaista nimeä tai kotisivuja.

Newnew Polar Bear ilmoitti syyskuun 5. päivänä teknisestä viasta, jonka seurauksena sen ankkuri piti korjata. Yhtiö pahoitteli tiedotteessaan asiakkaita noin kymmenen vuorokauden viivästyksestä.

Venäjän valtion ydinkäyttöinen rahtialus Sevmorput kulki Newnew Polar Bearin perässä Suomenlahdella ennen kaasuputken ja datakaapelin vaurioitumista. Alukset jatkoivat Pietarista lähdön jälkeen matkaa lähellä toisiaan Norjan pohjoisosien lähettyvillä ennen saapumista Arkangeliin.

Konttilaiva lähti Arkangelin satamasta tiistaina 24. lokakuuta ja suuntasi kohti pohjoista. Julkisten merenkulkutietojen perusteella alus oli matkalla tapaamaan jäänmurtajaa. Venäjän viranomaiset hyväksyivät uuden merenkulkuluvan Koillisväylälle 19. lokakuuta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)