Kiina on jo ollut jo yli vuosikymmenen maailman suurin ajoneuvojen valmistajamaa, maan autoteollisuuden muodostaen yhden sen talouden keskeisimmistä pilareista.
Vuonna 2023 Kiina rikkoikin uuden virstanpylvään maan valmistettua 30 miljoonaa ajoneuvoa, lähes kolminkertaisesti verrattuna sen lähimpiin kilpailijoihin Yhdysvaltoihin ja Japaniin.
Maalla on kuitenkin kykyä kasvattaa tuotantoaan vielä entisestään, koska sillä on myös merkittävästi hyödyntämätöntä tuotantokapasiteettia, useiden autotehtaiden seisoessa tai toimiessa murto-osalla kapasiteetista. Lähteiden mukaan Kiina pystyisikin kasvattamaan tuotantoaan kolmanneksella tästä määrästä, täten jopa saavuttaen 40 miljoonan ajoneuvon virstanpylvään.
Huolimatta kuitenkin valtavasta autotuotannosta ovat Kiinan omat automarkkinat huomattavasti pienemmät. Kiinassa myytiinkin vuonna 2023 vain noin 22 miljoonaa uutta ajoneuvoa, aiheuttaen verisen hintasodan Teslan ja Kiinalaisten autovalmistajien välillä, samanaikaisesti luoden pelkoa, että Kiinan myymättömät autot voisivat tulvia ulkomaille.
Vaikka New York Timesin mukaan Kiinan autoteollisuudella onkin eniten ylikapasiteettia polttomoottoriautojen valmistuksessa usean autotehtaan seisoessa tyhjillään, kärsivät myös Kiinalaiset sähköautovalmistajat ylikapasiteetista monien yrityksien taistellessa samoista markkinoista.
Viime vuonna 123 automerkkiä myi vähintään yhden sähköauton Kiinassa. Kuitenkin vain yksi neljästä valmistajasta myi yli 400,000 ajoneuvoa, jota voidaan pitää merkkinä markkinoiden pirstaloitumisesta.
Kuitenkin huolimatta massiivisesta ylikapasiteetista, on Kiinan hallinto selvästi päättänyt jatkaa sähköautovalmistajien voimakasta tukemista. Sähköautovalmistajat muodostavatkin tärkeän osan Kiinan presidentti Xi Jinpingin ”uusien tuotantovoimien” talouspolitiikasta, joka pyrkii luomaan kasvua korkean teknologian kautta maan talouden muiden sektoreiden laahatessa perässä.
Autoteollisuutta tuetaankin esimerkiksi valtionyhtiöiden tarjoamilla markkinahintaa halvemmilla raaka-aineilla, sekä alennetuilla koroilla.
Keskeisimpiä yrityksiä tuotetaan kuitenkin myös suoraan. Esimerkiksi Kiinan suurin sähköautovalmistaja BYD on vuosikertomusten mukaan saanut yli 3,5 biljoonan dollarin arvosta suoria valtiontukia vuosina 2018-2022.
Selvää siis on, että Kiina havittelee merkittävästi talouskasvua viennin kautta, ja maan sähköautovalmistajat suunnittelevat maailmanvalloitusta. Tästä kertookin Kiinan autoviennin voimakas kasvu, sen lähes nelinkertaistuttua vuoden 2022 jälkeen.
Vaikka suurin osa tästä kasvusta onkin lähtöisin polttomoottoriautojen viennin kasvusta Venäjälle, tavoittelevat Kiinalaisyritykset myös Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoita, Kiinan autovalmistajien panostaessa merilogistiikkaan sen jäätyä jälkeen niiden autoviennin tarvitsemasta laivakapasiteetista.
Maan autovalmistajilleen antamat avokätiset tuet ovat kuitenkin jo soittaneet hälytyskelloja Washingtonissa ja Brysselissä, ja molemmissa harkitaankin tullien asettamista vastatoimena.