Kahden tietoliikennekaapelin vaurioittamisesta epäilty kiinalainen rahtialus Yi Peng 3 liikkui eräiden vedenalaisten kaapelien yllä oudosti jo ollessaan matkallaan Venäjälle.
Lähdettyään Venäjän Laukaansuusta 15. marraskuuta aluksen epäillään raahanneen ankkuriaan Itämeren pohjassa 17. ja 18. marraskuuta siten, että se on vaurioittanut kahta merkittävää tietoliikennekaapelia.
Yi Peng 3 on ollut Tanskan merivoimien piirittämänä ankkurissa Tanskan lähellä Kattegatissa jo yli viikon. Alukseen ei voida nousta, sillä se on vain vähän Tanskan aluevesien ulkopuolella. Tutkinnan osapuolet Suomi, Saksa, Ruotsi sekä Tanska neuvottelevat Kiinan kanssa, mitä alukselle tehtäisiin.
Sillä aikaa Tanskan yleisradio DR on valokuvannut Yi Pengia ulkoa ja havainnut, että se ankkurissa on vaurioita. Useat vesiliikenteen avoimia paikannustietoja seuraavat harrastajat ja asiantuntijat ovat tehneet analyyseja Yi Pengin liikkeistä Itämerellä 17. ja 18. marraskuuta, kun Suomen ja Saksan välinen C-Lion1-kaapeli sekä Ruotsin ja Liettuan välinen tietoliikennekaapeli katkesivat. Aluksen paikannus oli suljettuna useita tunteja, ja se liikkui poikkeuksellisen hitaasti. Toiminnalle ei ole löytynyt järjellistä selitystä.
Keskiviikkona Tanskan televisio TV2 havaitsi, että Yi Peng 3:n ollessa menomatkalla 7. marraskuuta noin kello 9 aamulla se yhtäkkiä alkoi hidastaa Tanskan Læsøn saaren tienoilla. Sen vauhti käytännössä pysähtyi noin 850 metriä sen jälkeen, kun kaksi vedenalaista sähkökaapelia ja yhden tietoliikennekaapeli. Kaapelien jälkeen alus oli paikallaan noin viisi minuuttia, ja kiihdytti sitten taas.
TV2:n mukaan tämä oli ainoa kerta, kun Yi Peng 3 hidasteli koko sen matkan aikana, mitä se taittoi Egyptin Port Saidista asti, Suomenlahden pohjukassa sijaitsevaan Laukaansuuhun sakka.
Epäilyttävää, sanoi Kööpenhaminan yliopistossa työskentelevä tutkija ja entinen laivastoupseeri Jens Wenzel Kristoferssen TV2:lle.
-Kaupallinen alus on matkalla satamasta toiseen. Ei se normaalisti toimi noin, Kristoferssen sanoi. Hän huomautti, ettei selitystä löydy toisten lähistöllä olleiden alusten toimintaa tutkimalla. Ei esimerkiksi vaikuta siltä, että sääolosuhteet tai jonkin toisen aluksen väistäminen olisivat olleet syynä Yi Peng 3:n liikkeille.
Tanskan merivoimien kapteeni evp Vermund Søgaard-Sørensen teki suoran johtopäätöksen.
– Minulle tuo kertoo siitä, että aluksen kapteeni on havainnut vedenalaiset kaapelit. Käytös on epäilyttävää, Søgaard-Sørensen sanoi.
– Jos katsoo aluksen reittiä ja muiden samalla seudulla samoihin aikoihin olleiden alusten liikkeitä, ei tuolla manööverille löydy mitään luontevaa selitystä.
Jens Wenzel Kristoferssen lisäsi, että Yi Peng 3:n liikehdintä menomatkalla muistuttaa sen toimintaa paluumatkalla. Silloinkin alus ajeli kaapelien luo hidastaen, ylitti kaapelit, ja sitten lähes pysähtyi.
Erikoinen yksityiskohta, joka voi osoittaa Yi Peng 3:n miehistön tietoisuutta ja toimintaa on se, että se ylitti kaapelien jälkeen alueen, johon on varastoitu sodanaikaisia räjähteitä kuten merimiinoja. Alus nosti nopeuttaan vasta sen yli päästyään. Ankkurin raahaaminen tällaisessa vedenalaisessa varastossa voisi aiheuttaa räjähdyksen.
Olisiko Yi Peng 3:n kapteeni voinut harjoitella tulevaa varten? Vastauksia pitäisi päästä etsimään miehistöltä. Mutta ainakaan kaapelin omistajayhtiöt TDC Net ja Energinet eivät havainneet niiden toiminnassa mitään poikkeamia 7. marraskuuta.
Jens Wenzel Kristoferssen Kööpenhaminan yliopistosta pohti, että olisi arvokasta selvittää, näkyykö merenpohjassa mitään poikkeamia näiden Yi Peng 3:n menomatkallaan ylittämien kaapelien luona.
Keskiviikkona Tanskan sotilastiedustelu ja Tanskan puolustusvoimien pääesikunta eivät halunneet kommentoida asiaa TV2:lle mitenkään. Kiinan ulkoministeriön tiedottaja Mao Ning sanoi, että neuvottelut Yi Pengin suhteen ovat edelleen käynnissä.
– Haluaisin toistaa, että Kiina tukee yhteistyötä kaikkein maiden välillä jotta vedenalaisten kaapelien ja muun infrastruktuurin turvallisuus taataan kansainvälisen lain mukaisesti, Mao sanoi.