Hallitus on linjannut, että digitaalisesta asioinnista tehdään asteittain viranomaisasioinnin ensisijainen kanava.
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV:n tekemän tarkastuksen mukaan digipalveluiden osuus asioinnissa vaihtelee tällä hetkellä huomattavasti eri viranomaisten välillä. Erityisesti hyvinvointialueilla digipalveluiden osuus on vielä suhteellisen pieni, kun taas joillain valtionhallinnon toimijoilla lähes kaikki asiointi on jo digikanavassa.
Viranomaiset pitävät tyypillisesti digipalveluitaan helpoimpana asiointikanavana, ja myös monet asiakkaat toivovat niitä. Vaihtoehtoisia asiointikanavia tai digitukea tarvitsee kuitenkin kirjavampi joukko kuin yleisesti mielletään.
Valtion käyntiasiointia kootaan parhaillaan yhteisiin palvelupisteisiin, mutta esimerkiksi viranomaisten toisistaan poikkeavat aukioloajat ovat aiheuttaneet käytännön haasteita.
– Jo kertyneistä kokemuksista onkin syytä ottaa opiksi, jotta yhteisten palvelupisteiden konsepti olisi mahdollisimman toimiva niin asiakkaiden kuin henkilöstön kannalta, VTV toteaa tiedotteessaan.
Myös turvallisten ja helppokäyttöisten tunnistautumisvälineiden tulisi olla tasa¬vertaisesti kaikkien digipalveluja käyttävien saatavilla. VTV suosittaa, että valtiovarainministeriö edistää pankkitunnuksista riippumattomien tunnistautumisvälineiden saatavuutta kaikille viranomaisten digipalveluissa asioiville asiakasryhmille.
– Digipalveluihin ja -asiointiin liittyvällä tuella voidaan edistää digiasioinnin ensisijaisuuden toteutumista ja sitä, että mahdollisimman monet pystyisivät käyttämään digipalveluita. Digituen järjestämistä tulisi pohtia jo palveluiden kehittämisen yhteydessä, virasto toteaa.
Tarkastusvirasto suosittaa myös, että valtiovarainministeriö määrittelee digituen alueellisen koordinaatiovastuun meneillään olevan valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistuksen yhteydessä.