Polttoaineverotuksen korottaminen on tutkimustiedon valossa yksi tehokkaimmista keinoista vähentää liikennesektorin päästöjä. Toisaalta polttoaineveron korotukset herättävät huolta siitä, että verotuksen taakka kohdistuisi erityisesti pienituloisiin kotitalouksiin, toteaa Talouspolitiikan arviointineuvoston raportti.
Raportissa tarkastellaan polttoaineverotuksen aiheuttaman taloudellisen taakan jakautumista suomalaisten kotitalouksien kesken ja arvioidaan, miten erilaisilla kompensaatiomekanismeilla voitaisiin tasoittaa taakkojen jakautumista.
Koko väestön tasolla polttoaineverotuksen taakka jakautuu melko tasaisesti tuloluokkien välillä, toteavat raportin laatineet VATTin tutkija Kimmo Palanne ja väitöskirjatutkija Selina Clarke Helsingin yliopistosta.
– Rajattaessa tarkastelu vain autoileviin kotitalouksiin verotuksen taakka on sen sijaan huomattavasti suurempi pienituloisilla. Alimmassa tuloluokassa autolliset asuntokunnat käyttävät yli kymmenen prosenttia tuloistaan polttoainekuluihin, kun taas ylimmässä tuloluokassa polttoainekulujen osuus tuloista on noin kolme prosenttia.
Palanteen ja Clarken mukaan tuloluokkien välistä verotaakkaa voitaisiin kuitenkin tehokkaasti tasoittaa kotitalouksille suoraan jaettavien könttäsummapalautuksien avulla.
– Alimman tuloluokan keskimääräiset polttoainekulut laskevat noin kymmenestä prosentista viiteen prosenttiin kaikille kotitalouksille jaettavan 305 euron könttäsummapalautuksen seurauksena.
Könttäsummapalautus on myös pienituloisille suotuisampi vaihtoehto kuin valtion ansiotuloveron tai polttoaineveron alennus. Jälkimmäinen lisäisi myös kannustimia ajaa enemmän, mikä kasvattaisi liikenteen päästöjä.
Raportissa todetaan, että toisaalta polttoaineverotuksen taakat vaihtelevat selvästi enemmän tuloluokkien sisällä, kuin niiden välillä.
– Tätä horisontaalista taakkojen jakautumista on vaikeampi tasoittaa kompensaatiomekanismien avulla. Horisontaalisesta taakkojen jakautumisesta voitaisiin kuitenkin tehdä oikeudenmukaisempaa kohdistamalla kompensaatiot niille asuntokunnille, jotka ovat haavoittuvaisimpia polttoaineveron korotuksille, raportti toteaa.