Aalto-yliopisto haastaa kaikki suomalaiset organisaatiot, yhteisöt, vaikuttajat ja yksilöt kehittämään luovuuttaan, sillä luovuusosaaminen tukee yhteiskuntamme ja taloutemme uudistumista ja kasvua. Tavoitteena on, että kymmenet tuhannet ihmiset opiskelisivat luovuuden perusperiaatteet.
Radikaalin luovuuden aloitteessa on jo mukana yli 60 organisaatiota, muun muassa Fiskars Group, Posti, KONE, Wolt, Marimekko, Smartly, Kemira, Posti, Kalevala Koru, Kesko, SOK, Rovio, VTT, Sitra ja A-lehdet. Aloitetta tukevat myös työ- ja elinkeinoministeriö sekä Helsingin ja Espoon kaupungit. Osana aloitetta Aalto-yliopisto tarjoaa avoimen ja maksuttoman Sukellus radikaaliin luovuuteen -verkkokurssin kaikkien organisaatioiden ja kansalaisten käyttöön.
Radikaali luovuus on rohkeaa uudistumista, joka haastaa vallitsevat normit ja kehittää täysin uusia, ennakkoluulottomia toimintatapoja ja ajatusmalleja. Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä uskoo, että Suomella on kaikki edellytykset kasvaa radikaalisti luovan ajattelun ja toiminnan kärkimaaksi – kunhan ymmärrämme, ettei luovuus ole vain harvojen etuoikeus tai harvojen vastuulla.
– Luovuus ei ole vain synnynnäinen ominaisuus vaan taito, jonka jokainen meistä voi oppia. Emme voi ratkaista ongelmia perinteisin keinoin ja odottaa uudenlaisia tuloksia. Jokainen meistä voi oppia, lisätä ja kehittää luovuuttaan. Panostamalla yhdessä radikaalin luovuuden oppimiseen ja hyödyntämiseen voimme vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja asemaamme kestävän kehityksen ja innovaatioiden edelläkävijänä, Niemelä painottaa tiedotteessa.
Kurssi esittelee radikaalin luovuuden käsitteen ja menetelmiä, joiden avulla voi tarttua monimutkaisiin haasteisiin ja tulla sinuiksi luovaan prosessiin liittyvän epävarmuuden kanssa. Kurssi opettaa hyödyntämään luovuutta muutoksentekemisessä osaamisesta tai alasta riippumatta.
Kolmen opintopisteen verkkokurssin voi tehdä osissa ja sen suorittamiseen menee noin 72 tuntia. Kurssia on ollut rakentamassa laaja joukko Aalto-yliopiston asiantuntijoita, opettajia ja tutkijoita eri aloilta ja siitä vastaa yliopiston muotoilun laitos.
Maailman talousfoorumin (World Economic Forum) vuoden 2023 Future of Jobs Report -työelämätutkimuksen mukaan luovan ajattelun merkitys kasvaa nopeimmin kaikista työelämätaidoista. Työntekijät ja organisaatiot tarvitsevat radikaalisti luovaa ajattelua uudistuakseen ja menestyäkseen.
– Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen, innovaatiot ja tuottavuuden parantaminen edellyttävät luovaa ajattelua ja luovia ratkaisuja. Luovuus onkin keskeinen kestävän kilpailukyvyn elementti, jonka avulla yritykset voivat sopeutua nopeasti markkinoiden ja teknologioiden muutokseen. Maat, jotka aktiivisesti edistävät luovuutta ovat vetovoimaisia myös kilpailtaessa kansainvälisestä osaamisesta ja investoinneista, sanoo aloitetta tukeva ekonomisti ja hallitusammattilainen Anne Brunila.
Aalto-yliopiston hankkeeseen ja sen yli 60 kumppaniin voi tutustua Aalto-yliopiston verkkosivuilla. Sukellus radikaaliin luovuuteen -kurssin voi suorittaa suomeksi tai englanniksi 14. marraskuuta 2024 alkaen osoitteessa divingintoradicalcreativity.aalto.fi.