Helsingin ydinkeskustassa on alkamassa Esplanadien kävelyalueiden laajentaminen.
– Tilanne Pohjoisespalla viiden maissa. Autojono yltää jo Presidentinlinnalle. Eikä toista ajokaistaa ole vielä edes poistettu. Tästä tulee katastrofi, helsinkiläisvaltuutettu ja Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Otto Meri (kok.) twiittasi torstai-iltana.
Merelle letkautettiin ketjussa, että ”pyörällä olisit jo perillä”, johon Meri totesi, että pyörän selästä hän ruuhkan kuvasikin.
– Erinomaista, että Helsinkiin on saatu ihan itse keinotekoisesti luotua näitä ruuhkia, joita ratkomaan tarvitaan sitten luonnollisesti ”ruuhkamaksuja” eli suomeksi lisäveroja, keskustelussa kommentoitiin.
Suomen Yrittäjien valtuuston puheenjohtajan Mari Laaksosen mielestä on surullista seurata Helsingin keskusta-alueen näivettymistä ja todeta, ettei käännettä parempaan ole näköpiirissä.
– Elinvoimaa ei nimittäin mitata kävelyteiden leveydellä, vaan elinvoiman luovat ja tuovat yrittäjät, Laaksonen kommentoi Twitterissä.
Otto Meri toteaa Verkkouutisille, että toisen ajokaistan poistamisen jälkeen Espan autojono voi hyvinkin ulottua Kruununhaan Pohjoisrantaan tai jopa pidemmälle.
Meri kertoo, että kun Helsingin liikennepäätökset ihmetyttävät, hänellekin tuodaan toisinaan esiin sitä, että kokoomus on kaupungin suurin puolue ja Helsingillä kokoomuslainen pormestari.
– Mutta enemmistöhän näistä asioista päättää, kuten eduskunnassakin enemmistö päättää. Kymppilautakunnassa me vastustimme tätä kävelyaluekokeilua yhdessä RKP:n ja perussuomalaisten kanssa, mutta jäimme vähemmistöön, Meri sanoo viitaten kaupunkiympäristölautakunnan tekemään päätökseen marraskuussa.
Kävelyn ja oleskelun alueita Pohjois- sekä Eteläesplanadilla, sekä muutamalla muulla kadulla laajennetaan, mikä Esplanadeilla tarkoittaa yhden autokaistan poistamista suuntaansa. Laajentaminen haluttiin tehdä siitä huolimatta, että Espalla on jo nyt leveä puistobulevardi.
Työt ovat alkaneet valmistelevilla töillä ja isompia muutoksia aletaan tehdä vapun jälkeisellä viikolla.
Kävelyaluekokeilu voidaan keskeyttää tarvittaessa erillisellä päätöksellä. Alustava kokeilun kesto on syksyyn 2024.
Helsingin kaupunki on aiemmin keskeyttänyt Kaivopuiston rannan ajoestekokeilun toimimattomana.
On surullista seurata keskusta-alueen näivettymistä ja todeta, ettei käännettä parempaan ole näköpiirissä. Elinvoimaa ei nimittäin mitata kävelyteiden leveydellä, vaan elinvoiman luovat ja tuovat yrittäjät.
— Mari Laaksonen (@laaksonen_mari) April 27, 2023