Lukuisat yritykset näkevät tekoälyn mahdollisuutena, mutta musiikkimaailmalle se on uhka sekä mahdollisuus. Ruotsalainen musiikkipalvelu Spotify on julistanut taistelun tekoälyä vastaan tekoälyä hyödyntäen.
Tammikuussa yhtiön johtajaksi valittu kaksikko Alex Norstöm ja Gustav Söderström asteli ensimmäistä kertaa median eteen keskiviikkona. Svenska dagbladet -lehden mukaan johtajat painottivat, että tuotteen ja liiketoiminnan välillä on eroja.
Mediatilaisuuden keskiössä oli tekoäly, sen kehittäminen ja miten yhtiö sitä käsittelee. Musiikkijättiläiselle tekoäly on kaksiteräinen miekka. Yhtiö kehittää jatkuvasti palvelunsa tekoälyä, jotta mahdollisimman moni pystyisi nauttimaan personoidusta palvelusta ja samalla kieltää tekoälyn luomia hitiksi personoituja kappaleita.
Huhtikuussa julkaistiin ensimmäinen tekoälyllä tehty kappale Heart on my sleeve, jossa kuultiin kahden artistin äänet. Laulajat olivat Drake ja The Weeknd, mutta todellisuudessa kumpikaan heistä ei osallistunut laulun tekemiseen. Kappale luotiin täysin tekoälyllä eikä sen tekijästä ole tietoa.
Heart on my sleeve sai yli 600 000 suoratoistoa Spotifyssa, ennen kuin se poistettiin palvelusta.
Suuret levy-yhtiöt, kuten Universal music, ovat vedonneet suoratoistopalveluihin ja esittäneet, että yhtiöiden tulisi kieltää tekoälyllä luodut kappaleet kokonaan, jotta tunnettujen artistien ääntä ei hyödynnettäisi.
Tilanne tietäisi tulonmenetyksiä niin levy-yhtiöille kuin artisteille.
-On olemassa riski, että tekoäly nopeuttaa kehitystä, mutta todellisuudessa se on jo ollut olemassa kauan. Olemme käyttäneet paljon resursseja sen torjuntaan. Ymmärrän huolenaiheet, mutta näen, että olemme turvallisilla vesillä sitä käsitellessämme, Söderström sanoi mediatilaisuudessa.
Lainsäädäntö ei pysy kehityksen perässä
Suoratoistopalvelut kuitenkin hyödyntävät tekoälyä päivittäisessä toiminnassaan jatkuvasti. Käyttäjille voidaan luoda personoituja soittolistoja jokaisen kuuntelijan musiikkimaun mukaan.
Yksi viimeisimmistä Spotifyn uudistuksista lanseerattiin Yhdysvalloista ja Kanadassa helmikuussa. AI DJ -nimellä kulkeva palvelu, joka yhdessä Open AI:n kanssa, luo sekoituksen kappaleita sekä kommentteja musiikista ja artisteista. Tuloksena on kuuntelijalle personoitu radiokanava, joka voi myös kertoa uutisia.
Tekoäly pystyy myös kuuntelemaan podcast-sarjoja ja sen kautta suositella niitä sellaisille käyttäjille, jotka siitä voisivat pitää.
Tekoälyä hyödynnetään myös suomalaisessa musiikkibisneksessä. Musiikkikustantajat MPA Finlandin toiminnanjohtaja Jari Muikku kirjoittaa blogissaan, että tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Toiminnanjohtajan mukaan tekoäly mahdollistaa myös uudenlaisen pelikentän luovuuden saralla.
-Luoville tekijöille tekoäly tarjoaa parhaimmillaan uudenlaisia välineitä sekä työtapojen tehostamiseen että ilmaisukielen laajentamiseen. Tekoälyn käyttö sinänsä on jo uusi luovuuden alue, Muikku kirjoittaa.
Ongelmakohdat nousevat esiin lainsäädännöllisissä haasteissa. Tekniikka kehittyy nopeasti ja luo tilanteita, joihin lainsäädännöllä ei ole ehditty varautua.
-Tekoälyn kehitys on niin nopeaa ja monitahoista, että säätely ei ole ehtinyt junan kyytiin. Tekoälyteknologian säätely on ylivoimainen haaste, joten ainoa mahdollisuus on laatia pelinsääntöjä sen käytölle, Muikku kirjoittaa.
Toiminnanjohtaja toteaa, että musiikkiteollisuus on muuttunut ja sen myötä myös tekijöiden on löydettävä lisensointimalleja sekä luoda uusia pelisääntöjä.