Suuryritykset ja keskisuuret yritykset ovat päässeet hyötymään teknologiakehityksen tuomia mahdollisuuksia selvästi pienempiä yrityksiä enemmän, selviää kauppakamareiden osaajakyselyssä.
Tuottavuuskehityksen kannalta olisi kuitenkin oleellista saada pienet yritykset kehitykseen mukaan. Tämä edellyttää panostuksia jatkuvaan oppimiseen tekoälyn, digitaitojen ja automaatio-osaamisen saralla ja pienten yritysten huomioimista tässä omana kohderyhmänään.
– Kyselyn tulokset osoittavat selvästi, että teknologiakehitys on edistänyt tuottavuutta ja vähentänyt suorittavaa työtä erityisesti suurissa yrityksissä. Toisaalta monet pienemmät yritykset kamppailevat yhä sen kanssa, miten nämä uudet teknologiat saataisiin tehokkaasti osaksi heidän liiketoimintaansa, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen tiedotteessa.
Yli 250 työntekijän yrityksistä 55 prosenttia raportoi tuottavuuden parantuneen teknologiakehityksen ansiosta, ja näissä yrityksissä myös suorittavaa työtä oli pystynyt vähentämään 28 prosenttia vastanneista. Vain reilu viis prosenttia arvioi, ettei viime vuosien teknologiakehitys olisi vaikuttanut yrityksen henkilöstötarpeisiin.
Vastaavasti pienemmissä yrityksissä vaikutukset ovat olleet vähäisempiä: Alle 50 henkeä työllistävissä yrityksissä vain kolmannes kokee työn tuottavuuden parantuneen ja 13 prosenttia kertoo pystyneensä vähentämään suorittavan työn määrää. Lähes kolmannes vastaajista arvioi, ettei teknologiakehitys ole vaikuttanut heidän yritykseensä.
– On erityisen tärkeää, että panostamme osaamisen kehittämiseen, jotta pienemmätkin yritykset voisivat hyötyä digitalisaatiosta ja tekoälystä. Jatkuva oppiminen ja digitaaliset taidot ovat avainasemassa, sanoo Pulkkinen.
Pulkkisen mukaan osaajakyselyn perusteella on nähtävissä, että mitä suurempi yritys on kyseessä, sitä laajemmin yritys tukee henkilöstönsä osaamisen kehittämistä. Pienemmissä yrityksissä voi muodostua haasteeksi, miten varmistetaan työntekijöiden osaamisen ajantasaisuus etenkin nyt, kun tekoäly kehittyy vauhdilla.
– Pienillä yrityksillä ei välttämättä ole resursseja tukea työntekijöiden kouluttautumista tai kouluttaa itse samalla tavalla kuin isolla yrityksellä, mutta samalla tehtävät voivat edellyttää aika laajaakin moniosaamista ja yhden henkilön työllä voi olla iso vaikutus toiminnan tuottavuuteen. Jatkuvan oppimisen hankinnoissa ja avustuksissa tulisikin huomioida pienet yritykset ja niiden henkilöstö omana kohderyhmänään, Pulkkinen sanoo.
Kauppakamarien osaajakysely tehtiin 27. elokuuta – 3. syyskuuta 2024 ja siihen vastasi 986 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.