Autoliitto ennakoi tiestön korjausvelan kasvavan ensi vuonna 200 miljoonalla eurolla.
– Suomen tieverkon kunto on heikentynyt vuosien ajan ja korjausvelka on kasvamassa tänä vuonna jo 1,7 miljardin euron suuruiseksi. Mitä huonompaan kuntoon tiestö päästetään, sitä kalliimmaksi sen korjaaminen myös tulee, toteaa Autoliitto tiedotteessaan.
Toistaiseksi tieverkon rapistuminen on näkynyt konkreettisimmin alemmalla tieverkolla, mutta rahoituksen puutteen jatkumisen takia myös pääteillä alkaa olla yhä pahempia vaurioita.
Autoliitto toteaa, että maanantaina julkistettu talousarvioesitys ei lupaa parannusta tienpitoon. Perusväylänpidosta ollaan leikkaamassa noin 30 miljoonaa euroa. Perusväylänpito kattaa tiet, junaradat ja vesiväylät.
– Sitä, kuinka rahoitus eri väylien kanssa jakautuu, ei ole esityksessä mainittu. Kuitenkin talousarvioesityksessä arvioidaan, että tieverkon korjausvelka kasvaa peräti 200 miljoonalla eurolla ensi vuonna. Rataverkon korjausvelka on kasvamassa 45 miljoonalla eurolla.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistuttaa, että tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä.
– Varsinkin niukkuutta jaettaessa se pitää ottaa huomioon ja rahoitusta pitää painottaa sinne, missä siitä on eniten kansataloudellista hyötyä. Tierahoituksesta leikkaaminen on helppoa, mutta ei viisasta, hän toteaa.
Hyvää talousarvioesityksessä Niemisen mielestä on se, että tieliikenteeseen ei olla kaavailemassa veronkiristyksiä.
– Se on oikeastaan aika poikkeuksellista.
Myös Suomen Tieyhdistyksen ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ovat huolissaan tiestön kunnosta.
Järjestöjen yhteisessä Tievetoomuksessa 1072 yritystä ja järjestöä vetosivat päättäjiin sen puolesta, että tiestöstä ja korjausvelasta on huolehdittava.
Vetoomuksen allekirjoittaneet tahot edustavat laajasti yhteiskunnan eri sektoreita apteekeista kuljetusyrityksiin ja koneurakoinnista rakennusteollisuuteen.
– Vetoomuksen suosio on osoitus asian tärkeydestä. Huoli tiestön tilasta ei ole turhaa, sillä korjausvelka kasvaa kiihtyvää vauhtia. Jos tiestö olisi kauppatavaraa, sen parasta ennen -päivämäärä olisi jo aikoja sitten ohitettu, sanovat SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala ja Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi.
Vetoomus luovutettiin keväällä eduskunnalle ja hallitusneuvottelijoille.