Virolainen kuluttajansuojasta vastaava viranomainen Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet on julkaissut varoitustiedotteen virolaisesta verkkokaupasta Summ.ee. Elektroniikkaa myyvä verkkokauppa toimii myös suomen kielellä.
Tiedotteen mukaan viranomainen on saanut verkkokaupasta yli 50 kuluttajavalitusta. Myös Suomen Euroopan kuluttajakeskukseen on tehty kymmenkunta vastaavaa valitusta.
Kuluttajien mukaan verkkokauppa ei ole toimittanut tilattuja tuotteita tai toimituksessa on ollut merkittävää viivettä. Myös rahojen takaisin saaminen kaupan purkutilanteessa on ollut hidasta, eikä verkkokauppa ole aina vastannut kuluttajien tiedusteluihin. Verkkokaupan takana on virolainen elinkeinonharjoittaja LPTRADE OÜ.
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa on välittänyt varoituksen suomalaisille. Kuluttajille on myös laadittu ohjeet mahdollisia ongelmia varten.
Jos tilaus ei saavu sovitussa ajassa, myyjää pitää muistuttaa asiasta kirjallisesti ja antaa kohtuullinen lisäaika tilauksen toimittamiseen.
– Viesti myyjälle kannattaa kirjoittaa englanniksi ja säilyttää. Jos myyjä ei toimita tilausta lisäajankaan kuluessa, sinulla on oikeus purkaa kauppa. Tällöin myyjän pitää palauttaa sinulle kauppahinta viipymättä, ohjeessa kerrotaan.
Kaupan voi purkaa ilman lisäajan asettamista, jos myyjä kieltäytyy toimittamasta tilausta tai ostaja on ilmoittanut ennen sopimuksen tekemistä myyjälle, että tilaus pitää toimittaa tiettyyn aikarajaan mennessä. Myyjän on lisäksi pitänyt ymmärtää esimerkiksi tilatun tuotteen käyttötarkoituksen perusteella, että tilaus on toimitettava sovittuna aikana.
– Jos viivästyksestä aiheutuu sinulle taloudellista vahinkoa, sinulla saattaa olla oikeus vahingonkorvaukseen.
Jos tilaus ei vastaa sovittua tai on viallinen, tästä pitää ilmoittaa myyjälle kirjallisesti.
– Viesti myyjälle kannattaa kirjoittaa englanniksi ja säilyttää. Voit vaatia myyjältä, että virheellinen tuote korjataan tai vaihdetaan uuteen. Jos korjaaminen tai vaihtaminen uuteen ei tule kyseeseen, voit vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista.
Kuluttajille annetaan neuvot myös tilanteeseen, jossa myyjä ei palauta rahoja, vaikka kauppa on jo purettu.
– Jos olet maksanut tilauksesi luotolla, ota yhteyttä luotonantajaan ja vaadi sitä palauttamaan sinulle maksamasi summa. Jos maksu taas on veloitettu pankkitililtäsi, sinun kannattaa ottaa yhteyttä pankkiisi ja tiedustella, koskeeko sinua vastaava suoja kuin luotolla maksettaessa. Myös jotkin maksunvälittäjät tarjoavat kuluttajille apua virhetilanteessa, joten jos kaupassa on ollut mukana sellainen, on hyvä selvittää, voiko heidän puoleensa kääntyä ongelmatilanteessa.
Jos riitatilanne ei ratkea edellä mainittujen neuvojen avulla, yhteyttä voi ottaa Euroopan kuluttajakeskukseen