Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) vahvistaa, että ministeriö esittää itäradan kulkevan Porvoon ja Kouvolan kautta.
– Liikenne- ja viestintäministeriö esittää koko valtioneuvoston päätettäväksi, samoin talouspoliittisen ministerivaliokunnan rahoituspäätöksiä vasten, itärataa eli linjausta Porvoo-Kouvola ja siitä eteenpäin, Timo Harakka sanoi eduskunnan budjettikeskustelussa.
Harakka perusteli ratkaisua kokonaisarviolla. Muun muassa kansanedustaja Kari Tolvanen (kok.) kysyi, onko itärata Porvoo-Kouvola-linjaus ministerin linjaus, onko se kiveen hakattu ja onko sille varattu määrärahoja ensi vuodelle.
Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Johannes Koskinen (sd.) sanoi, että normaalisti isojen hankkeiden osalta yleissuunnitelma tulee eduskunnan päätettäväksi, sen rahoitus ja käytännössä myös linjaus.
– Itäradan osalta kolme erilaista linjausta on ollut Väyläviraston esiselvityksessä. Sen jälkeen putkahti tiedote, jossa ensimmäisenä hankeyhtiörahoituksen saaneet ilmoitettiin ikään kuin valituksi. Kuitenkin tällaisessa pitäisi kai ensisijaisesti tehdä linjaus poliittisesti, mikä näistä kolmesta on kansantalouden kannalta järkevin ja kiireellisin. Nyt vaikuttaisi, että häntä heiluttaa koiraa, Koskinen sanoi.
Isot hankkeet tehdään nykyisin yhteistyössä
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka kertoi, että kun Väylän selvitys eri vaihtoehdoista valmistui toukokuun lopussa, niin käynnistettiin avoin prosessi niiden kuntien ja osapuolten kanssa, joita linjaukset koskisivat.
– Sivumennen sanottuna tämä on toimintatapamme täällä ministeriössä tätä nykyä. Useat isot hankkeet tehdään yhteistyössä alueiden, seutukuntien, kaupunkiseutujen, kaupunkien ja valtion kanssa, Harakka sanoi.
Väylän selvityksessä vertailtiin junayhteyksien nopeuttamista nykyisessä ratakäytävässä sekä uusissa ratakäytävissä Lentorata–Porvoo–Kouvola ja Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki. Selvityksen mukaan idän suunnan uusien ratayhteyksien toteuttaminen toisi suuremmat hyödyt kuin nykyisten ratojen kehittäminen.
Porvoon kautta Kouvolaan kulkevan linjauksen kehittäminen olisi hyöty-kustannussuhteeltaan korkeampi kuin Porvoosta Kotkan kautta Luumäelle kulkevan linjauksen.