Yhdysvaltojen oikeusministeriö ja liittovaltion poliisi FBI paljastivat aiemmin syyskuussa, että venäläisten yritysten Social Design Agency (SDA) ja Structuran tavoitteena on värvätä ja käyttää hyväkseen lähes 3000:a sosiaalisen median mielipidevaikuttajaa. Heillä on FBI:n haltuunsa saama listaus noin 2800 myötäsukaiseksi tulkitsemastaan sosiaalisen median tilistä Twitterissä, Facebookissa ja Telegramissa. Heitä on 81 maailman maassa, ja vain viidennes heistä on Yhdysvalloissa.
– Tarvitsemme vaikuttajia! Paljon ja kaikkialle. Olemme valmiita syöttämään ja juottamaan heitä, kirjoitti SDA:n päällikkö Ilja Gambašidze eräässä tapaamismuistiossa.
SDA on vetovastuussa laajasta, jo aiemminkin dokumentoidusta kampanjasta, josta Yhdysvallat käyttää nimeä Doppelganger. Esimerkiksi Ranska on tutkinut samaa toimintaa käyttäen siitä nimeä Matrioška. Ranskassa havaittiin, että manipuloitavien mielipideilmastojen listalla on myös Suomi. Miten, ei selviä kesäkuussa julkaistusta tutkimuksesta, joka ymmärrettävästi keskittyy Ranskaan.
Verkkouutiset kysyi asiasta Suojelupoliisilta. Suposta vastataan, etteivät he kommentoi operatiivisia tietojaan.
– Yleisellä tasolla olemme kuitenkin tietoisia, että myös Suomessa sijaitsevia verkkoalustoja tai palvelimia on hyödynnetty länsimaihin suunnattuun informaatiovaikuttamiseen, supon viestinnän lähettämässä kommentissa todetaan.
– Toistaiseksi Suomeen ei ole kohdistunut erityisen voimakasta informaatiovaikuttamista ja erilaisten kampanjoiden vaikuttavuus on ollut Suomessa tyypillisesti huono.
Kommentissa kerrotaan, että informaatiovaikuttamisen kampanjoissa hyödynnetään todellisia uutisia ja tietoja, mutta niiden sävyä, yksityiskohtia tai kehystystä on muokattu siten, että ne tukevat kampanjan taustalla olevan tahon motiiveja. Viestit on kirjoitettu kunkin median viestintäkulttuurin mukaisesti, eikä niitä ole aina helppoa tunnistaa propagandaksi. Suomessa on laaja sananvapaus eikä kuvatun kaltainen toiminta ole kriminalisoitua.
Yhdysvallat määräsi SDA:n johtajaa Ilja Gambašidzea ja Structuran johtajaa Nikolai Tupikinia kohtaan pakotteita viime talvena.
Viimeksi elokuussa Facebookin omistajayhtiö Meta kertoi poistaneensa pelkästään kuluvan vuoden toukokuun jälkeen yli 5000 tiliä ja sivua. Ne pyrkivät kehittämään uusia menetelmiä välttääkseen alustojen tunnistamis- ja torjuntamenetelmiä ja huijaavat käyttäjiä jakamalla perustamillaan valesivustoilla myös epäpoliittista sisältöä. Facebookin raportissa käytetään esimerkkinä ryhmän väärentämää naistenlehti Cosmopolitanin sivustoa.
Kesän mittaan Facebookin tunnistamia kampanjan kohdemaita ovat olleet Ranska, Saksa, Puola, Israel ja Yhdysvallat.