Viime vuoden tieliikenneonnettomuuksissa kuoli ennakkotietojen mukaan kolme ja loukkaantui 96 kevyellä sähköajoneuvolla, kuten sähköpotkulaudalla tai sähköskootterilla, kulkenutta.
Vuonna 2023 ei tilastoitu yhtäkään näillä kulkuvälineillä liikenneonnettomuuksissa kuollutta, ja loukkaantuneitakin oli selvästi vähemmän eli 54, kertoo Tilastokeskus.
Sähköavusteisella polkupyörällä kulkeneita kuoli kaksi vuonna 2023 ja vuonna 2024 ennakkotietojen mukaan yksi. Loukkaantuneiden määrä sen sijaan nousi 24:stä 38:aan.
Tiedot julkaistiin nyt ensimmäistä kertaa Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastossa, joka perustuu Poliisin tietoon tulleisiin onnettomuuksiin. Aiemmin polkupyöräilijöiden luokka sisälsi tilastossa myös sähköpyörillä, -potkulaudoilla tai -skoottereilla liikkuneet.
Näillä kulkuvälineillä liikkuneille onnettomuustyypeistä yleisin oli risteävät ajosuunnat, tapahtumapaikoista taas suojatie.
– Vuonna 2023 sähköpyöräilijöistä loukkaantui eniten 45–54-vuotiaita, kun taas seuraavana vuonna eniten loukkaantuneita oli ikäryhmässä 55–64 ja seuraavaksi eniten ryhmässä 25–34, kertoo Tilastokeskuksen yliaktuaari Mervi Härkönen.
– Sähköskuuttien suosio nuorten keskuudessa näkyy myös onnettomuustilastossa. 15–24-vuotiaita loukkaantui viime vuonna 39 ja 0–14-vuotiaita 27, hän lisää.
Sähköpyörien luokkaan kuuluvat sähköavusteiset polkupyörät, joiden avustus toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. Kevyiden sähköajoneuvojen luokkaan taas kuuluvat mm. sähköpotkulaudat ja sähköskootterit, joiden nopeus on korkeintaan 25 km/h.
Kaiken kaikkiaan viime vuosi oli tieliikenteessä aiempia turvallisempi siinä suhteessa, että onnettomuuksissa kuolleiden määrä laski edelleen. Ennakkotiedon mukaan kuolleita oli 171, mikä on alhaisin lukema sitten vuoden 1935. Tuolloin rekisteröityjen henkilöautojen määrä oli noin sadasosa nykyisestä.