Tutkijoiden mukaan älypuhelimet haittaavat oppilaiden keskittymistä huomattavasti, uutisoi Uutissuomalainen. Asiantuntijoiden mielestä puhelimet tulisikin kerätä pois oppituntien ajaksi. Tämä olisi vastuullista erityisesti peruskoulussa.
– On ihan kiistaton näyttö siitä, että jos opiskelun keskeyttää kännykän vilkuilu tai näppäily, se heikentää oppimistuloksia, toteaa Jyväskylän yliopiston kognitiotieteen apulaisprofessori Tuomo Kujala.
– On harhaa, että olemme eteviä poimimaan tietoa samanaikaisesti useasta lähteestä. Aivot eivät energiansäästösyistä pysty käsittelemän kaikkea saatavilla olevaa aisti-informaatiota. Tarkkaavaisuudelle on aina jokin kohde, Kujala selventää.
Tämän takia esimerkiksi tekstiviestin kirjoittaminen autolla ajaessa on niin vaarallista. Viestiä kirjoittaessa kuljettajan huomio kiinnittyy viestiin eikä ajamiseen. Ilmiö on havaittavissa myös oppitunneilla.
Itä-Suomen yliopiston neuropsykologian ja varhaiskasvatuksen professori Nina Sajaniemi peräänkuuluttaa kouluihin ja päiväkoteihin kasvurauhaa lasten ja nuorten aivoille.
– Lasten ja nuorten tarkkaavaisuushäiriöt ja oppimisvaikeudet ovat lisääntyneet huomattavasti. Se liittyy suoraan digitaalisten laitteiden käytön lisääntymiseen, Sajaniemi kertoo. Erityisen vaarallista älylaitteiden käyttö on alle kouluikäisille lapsille, joiden aivot ovat vasta rakenteilla.
Aivojen etuotsalohkotoiminnot kypsyvät lapsuudessa pikkuhiljaa samalla, kun kypsyy myös toiminnanohjaus. Toiminnanohjaus on välttämätöntä tunnesäätelylle sekä kaikelle pitkäjänteiselle toiminnalle, kuten esimerkiksi oppimiselle.
Tutkijan mukaan puhelimen käyttö vähentää syventymistä, häiritsee tunnesäätelyä ja toiminnanohjauksen kehittymistä. Näiden osa-alueiden vahvistuminen on lapsille ja nuorille elintärkeää.
Sajaniemen mielestä myös oppikirjojen korvaaminen sähköisillä materiaaleilla on ollut haitallista. Myös käsin kirjoittaminen on tutkijan mukaan aivoille hyödyllisempää.
– Samoin kun kirjoittaa käsin, aivojen hermosoluverkkojen tukiaktiviteetti on paljon laajemmalle levinnyttä kuin silloin kun kirjoittaa näppäimillä, tutkija kertoo.